Tiedote 4.4. 2001

Suomalaiset ovat kiinnostuneita yritysten eettisyydestä

Lähes 60 % suomalaisista pitää erittäin tärkeänä eettisten pelisääntöjen laatimista yrityksille. Vain viisi prosenttia haastatelluista oli sitä mieltä, että pelisäännöillä ei ole merkitystä. Kaksi kolmasosaa haastatelluista katsoo, että yritystoiminnassa ja kaupassa on eettisiä ongelmia. Tulokset selviävät Reilun kaupan edistämisyhdistyksen Marketing Radarilla teettämästä tutkimuksesta.

Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten asenteita eettistä kaupankäyntiä ja yritystoimintaa kohtaan sekä Reilun kaupan merkin tunnettuutta ja luotettavuutta. Tutkimus on ensimmäinen laaja selvitys suomalaisten asenteista ja kiinnostuksesta yritysetiikkaa kohtaan.

Yritystoiminnan eettisistä ongelmista nousivat esille lapsityövoiman käyttö, ihmisoikeuksien rikkominen ja ympäristöongelmat. Lapsityövoiman keskeisenä syynä pidetään köyhyyttä (42%) sekä sitä, että työvoima on halpaa (42%). Tuotetasolla lapsityövoiman käyttö nousi voimakkaimmin esiin seuraavissa ryhmissä vaatteet (65%), matot (37%), kankaat (22%) sisustustuotteet (15%), lelut (13%), urheiluvälineet (9%).

Mikäli Suomessa olisi eettiset pelisäännöt yritystoiminnalle, niitä pitäisi täysin luotettavana 12 prosenttia vastaajista ja melko luotettavina 66 % vastaajista. Melko epäluotettavina tai täysin epäluotettavina niitä pitäisi 19 prosenttia vastaajista.

Vastaajien oli vaikea määritellä eettisesti toimivia yrityksiä. Viidennes vastaajista on sitä mieltä, että kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa käytännössä eettisen kaupankäynnin puolesta. 69% vastaajista sen sijaan piti kuluttajien vaikutusmahdollisuuksia olemattomina. Haastatellut nimesivät ostokäyttäytymisen ja omat valinnat ovat tärkeimmiksi vaikuttamisen keinoiksi.

Yli puolet suomalaisista tuntee Reilun kaupan merkin

Vastaajista yli puolelle (51%) Reilun kaupan norsumerkki oli tuttu. Vastaajista, jotka tunsivat Reilun kaupan, 40 % oli myös ostanut Reilun kaupan tuotteita. Eettisyys ja kokeilunhalu olivat useimmin syynä ostamiseen. "Nuorison painostus.. eli omat lapseni ovat valistuneita eettisen kaupankäynnin osalta ja se vaikutti ostopäätökseeni." "Ostamani kahvi maistui paremmalta kuin tavallinen kahvi, ja minulle tuli hyvä mieli juodessani sitä."

Yli 2/3 vastaajista piti Reilun kaupan merkkiä joko erittäin tai melko luotettavana. Epäluotettavana sitä piti ainoastaan 8 prosenttia vastaajista. Syitä miksi merkkiä pidettiin luotettavana olivat valvonta, johonkin täytyy uskoa, norsumerkki on vaikea saada ja taustayhteisö.

Voitte tilata tiivistelmän tutkimuksesta tai Kari Ruotasen tiedotustilaisuudessa pitämän esityksen sähköpostitse osoitteesta
tuulia.syvanen@reilukauppa.fi tai puh 09-72686630.

Tutkija Kari Ruotanen, Marketing Radar puhelin 040-5039272
Tiedottaja
Tuulia Syvänen, puhelin 09-72686630 / 040-5256954
Lasse Kosonen, 09-72686650 / 040-5583577