Tiedote Julkivapaa 30.3. kello 12

Uusi Reilun kaupan merkki valittu

Reilun kaupan merkiksi on valittu Suomessa elefanttiaiheinen merkki. Merkki on sama kuin Tanskan ja Norjan Reilun kaupan tuotteilla. Ensimmäiset Reilun kaupan merkillä varustetut kahvit tulevat kauppoihin syksyllä. Reilun kaupan merkin myöntää ja sitä valvoo Reilun kaupan edistämisyhdistys.

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin vuosikokouksessa 25.3. kansanedustaja Sirpa Pietikäinen, varapuheenjohtajana jatkaa Saara Ojanen Kirkon Ulkomaanavusta.

Reilun kaupan merkki takaa tuotteen reilun alkuperän: kauppa käydään suoraan kolmannen maailman tuottajien kanssa ja tuotteet ostetaan ilman välikäsiä. Tuottajat saavat työstään maailmanmarkkinahintoja korkeamman korvauksen. Tuottajille taataan pitkät sopimukset ja mahdollisuus ennakkorahoitukseen.

Reilun kaupan kahvi tuotetaan pääasiassa perheviljelmillä ja pienillä tiloilla. Työntekijöillä on oikeus järjestäytymiseen ja tuottajaorganisaatiot ovat sitoutuneet ILOn työntekijöitä koskeviin perussopimuksiin. Tuottajat sitoutuvat noudattamaan ympäristömääräyksiä ja heille maksetaan lisähintaa luomuviljelystä. Tuotteita ei ole tehty lapsityövoimalla eli alle 14-vuotiaita työntekijöitä ei saa käyttää tuotannossa.

Reilun kaupan merkki on käytössä 14 Euroopan maassa, USAssa, Kanadassa ja Japanissa. Tällä hetkellä Reilun kaupan piirissä on 800 000 pientuottajaa ja heidän perheensä mukaan lukien Reilu kauppa merkitsee parempaa elämää viidelle miljoonalle ihmiselle kehitysmaissa. Reilun kaupan merkki ei ole avustusprojekti, vaan kaupallista yhteistyötä, jolla parannetaan pientuottajien mahdollisuuksia pärjätä kansainvälisessä kilpailussa ja taataan oikeudenmukainen maksu raaka-aineesta.

Tällä hetkellä neuvotteluja käydään maahantuojien ja paahtimoiden kanssa Reilun kaupan merkin lisensoinnista. Tavoitteena on saada merkin piiriin useita eri kahvinvalmistajia. Kahvin jälkeen Suomen markkinoille tuodaan Reilun kaupan merkillä varustettu tee ja banaani. Reilun kaupan merkkituotteita myydään tavallisissa kaupoissa.

Lisätietoja:

Tiedottaja Tuulia Syvänen, puhelin 09-643153 / 040-5256954 Toiminnanjohtaja Lasse Kosonen, 09-643154 / 040-5583577

Alkuun  Ajankohtaista  Yhdistys  Lehdistö  Tuotteet  Lisätietoa  Kuvia  Linkkejä  Palaute