Kirkon ulkomaanapu Saara Ojanen
MIKSI MUKAAN REILUUN KAUPPAAN?
Näen Kirkon Ulkomaanavun mukanaolon 3 eri kannalta:
Olemme järjestö joka toteuttaa 1) kehytyötä, 2) kav.kasvatusta ja 3) advocacya eli vaikuttamista yhteisiin asioihin niin että heikoimmassa asemassa olevia kuullaan ja epäkohtia korjataan.
Kehytyössä tuemme omaehtoista, kestävää kehitystä maailman köyhillä alueilla.
Tähän pyrimme sellaisten projektien kautta, joissa on t'rkeää, että yhteisöt sitoutuvat niihin
alkusuunnittelusta, toteutukseen ja loppuarviointiin saakka, ja että ne kohottavat yhteisön jäsenten tietotaitoa ja antavat heille omanarvontuntoa ja itseluottamusta.
Kestävää kehitystä ei siis
vielä ole se, että kyläyhteisö meidän tuellamme rakentaa patoaltaan ja kastelukanavan, vaan vasta se, kun kyläläiset niillä rahoilla, joita he saavat puutarhansa tuotteiden myynnistä, pystyvät
perustamaan omia pienyrityksiä - vaikkapa ompelimon, saippuapajan tai teetuvan - jonka kautta perhe saa paremman toimeentulon.
Näin tämä kylä pysyy elinkelpoisena, eivätkä sen asukkaat
joudu tilastoihin, jotka kertovat omaa karua kieltään maaltapaosta, työttömyydestä ja kaupunkien slummiutumisesta.
Toimimme siis kehmaissa kylätasolla myönteisen kehityksen, toimeentulon ja
itsenäisen yrittäjyyden puolesta. Kylätaso on kans.järjestön luonnollinen toimintataso. Työ on kerrallaan yhden ihmisen ja yhden kylän kokoista.
Silloin taas, kun on kyse
kav.kasvatuksesta ja vaikuttamisesta, ympyrät laajenevat kansalliselle ja kav. tasolle. Viestin tarkoitus on silloin tavoittaa suuri yleisö ja suuret päättäjät.
KUA lanseerasi 20 vuotta sitten
muutaman muun kirkollisen tahon kanssa VV:n, joka on kav. kysymysten teemaviikko. Sitä vietetään YK-päivän ympärillä.
Menneinä vuosina olemme käsitelleet erilaisten aineistojen kautta esim.
- kehitysmaiden velkataakkaa ja sen seurauksia ihmisten elämään sekä kav.kaupan kiemuroita ja omien ostopäätöstemme vaikutuksia toisella puolen maapalloa.
Tänä vuonna VV:n teemana
on KAUPAN PÄÄLLE ELÄMÄ ja ensi vuonna KULUTA HARKITEN. Aikaisempina vuosina olemme tuottaneet "ÄLÄ osta sitä tai tätä"-listoja. On myönteistä, että nyt näiden boikottilistojen
rinnalle tulee Reilun kaupan myötä enemmän "Osta hyvällä omallatunnolla" -listoja.
Jo v. 1983 olemme ensimmäisen kerran mainostaneet AFRICAFEta näin lennokkain sanoin: "Kahvin
kupissasi ei tarvitse vahvistaa maailman epäoikeudenmukaista järjestelmää, vaan se voi heijastaa hieman valoisampaa, hieman inhimillisempää maailmaa."
Omaa reilun kaupan kahviamme
UKK:ta aloimme markkinoida 2 v sitten. Ajatus ei syntynyt tyhjästä, vaan sillä oli 50 vuoden historia takanaan. Sodan jälkeen 40-luvulla Amerikan kirkot antoivat paljon apua Suomeen.
Puhutaan miljardista silloisesta markasta, mutta saattoi se olla pienempikin summa. Joka tapauksessa apua Suomessa koordinoi kirkonmies, jolla oli liikemiehen hajuaisti. Niinpä hän ei vaihtanutkaan
dollareita markoiksi vaan osti niillä Amerikan kautta kahvia. Ja voitte kuvitella, että silloisena säännöstelyn ja korvikekahvin aikana oikealle kahville oli kysyntää. Se myytiin Kirkkokahvin nimellä
ja tuotto oli moninkertainen alkuperäiseen avustussummaan verrattuna. Siihen aikaan apu oli Suomessa tarpeen, Uuden Kirkkokahvin tuotto puolestaan tulee kehmaiden hyväksi.
Kans.järjestöjen
maailmanlaajuisesta advocacy-toiminnasta on Reilun kaupan merkki oiva esimerkki. Kans.järjestöjen kav. kampanjoista, joissa KUA on ollut mukana, voi mainita myös muita esimerkkejä:
Äidinmaidonvastikkeen epäreilun markkinoinnin vastustaminen, joka kohdistui erityisesti Nestlettä vastaan MAI-sopimuksen eli kav. sijoitussopimuksen (multinational agreement on investments)
vastustaminen Kehmaiden velkojen mitätöimistä ajava Jubilee 2000 -kampanja
Kaikissa näissä kampanjoissa on vastustettu jotakin asiaa, joka on koettu epäoikeudenmukaiseksi ja vääräksi ja pyritty
löytämään sille ratkaisu. Mikään näistä ei ole ollut turha.
Lisäksi olemme olleet mukana kampanjoissa, joita on ajettu hallitustenkin tasolla, kuten Eristä E-Afrikka ja Miinojen kieltokampanja.
Reilulle kaupalle on siis hyvä maaperä KUA:ssa ja se on sopusoinnussa toimintapolitiikkamme kanssa. Senlisäksi meillä on laajat markkinat, sillä missäpä muualla juotaisiin enemmän kahvia kuin
kirkon tiloissa, oli sitten kyse häistä tai hautajaisista tai ompeluseurasta tai - kirkkokahvista. |