Märket Rejäl handel är ett tecken på rättvisa
* Märket är en garanti för
rejäl och direkt handel med producenter i tredjevärlden* Den ersättning producenterna får för sitt arbete är oberoende av förändringari världsmarknadspriserna * Producenterna garanteras långa kontrakt
och möjlighet till förskottsfinansiering * Producenterna följer miljöbestämmelser och får extra betalt för naturenligtodlade produkter * Barnarbetskraft används inte Varför Rejäl handel? * Rejäl handel
främjar den sociala, samhälleliga och demokratiska utvecklingen i Afrika, Asien och Sydamerika * Människor i u-länderna vill kunna försörja sig på sitt eget arbete * Märket Rejäl handel ger konsumenten
en möjlighet att påverka genom sina val
FLO FairTrade Labelling Organizations International FLO FLO, takorganisationen för alla föreningar för rättvisemärkning, grundades i Bonn år 1997 FLO upprätthåller producentregister för kaffe, kakao, te, socker,
honung,apelsinsaft och bananer. FLO besluter om prissättningen av produkterna efter att ha hört producenterna I varje land kan en förening för rättvisemärkning bli medlem i FLO och utfärdalicenser för
rejäl handel FLO har medlemsföreningar i 14 europeiska länder och i Japan, USA och Kanada Rättvisemärkningens historia Mexikanska kaffeodlare tog initiativ till systemet med rättvisemärkning. Deville kunna
garantera att småproducenterna för sina produkter får en skäligersättning, som täcker produktionskostnaderna. För tio år sedan grundades den första föreningen för rättvisemärkning, Max Havelaar, i Holland.
Världsbutikerna (f.d. u-landsbutikerna) har sedan början av 1970-talet idkathandel med u-länderna enligt liknande principer som föreningarna förrättvisemärkning. Rättvisemärkta produkter kaffe, te, kakao,
choklad, bananer, honung, socker, apelsinsaft Inom kort kommer fotbollar, lädervarorbomull och bomullskläderProducentregister För varje produkt finns det ett eget producentregister, som övervakas och
upprätthålls av FLO. Producentregistren är öppna för andelslag och motsvarandeorganisationer, där beslutanderätten ligger hos småbrukare.Kafferegistret störst och äldst cirka 300
producentandelslag med närmare 500 000 odlare som medlemmar Rejäl handel omfattar 800 000 producenter och deras familjer, sammanlagt 5miljoner människor i u-länderna.Hur rättvisemärkningen fungerar
Producenten ansöker om att upptas i producentregistret Registret övervakar och hjälper producenterna Rosteriet eller importören köper råvaran från producenten och betalar ett Fairtrade-pris för
den Rosteriet eller importören får använda märket Rejäl handel om han/hon uppfyller FLO:s villkor Märkets användning övervakas av föreningarna för rättvisemärkning Förening för främjandet
av Rättvis handel in Finland Grundades 1998.
Grundande medlemmar är Servicecentrum för biståndsarbete (KEPA), Internationella Solidaritetsfonden, Kyrkans Utlandshjälp,
VärldsbutikernasFörbund, Finlands Svenska Marthaförbund och Finlands Naturskyddsförbund.Förening för Rättvisemärkning övervakar och informerar Beviljar och övervakar märket Rejäl handel
Föreningens målsättning är att öka finländarnas kunskap om hur handeln påverkar utvecklingen och levnadsvillkoren för de fattiga i u-länderna, samt att fästa uppmärksamhet vid missförhållanden i
handeln. Föreningen samarbetar aktivt med föreningar för rättvisemärkning i andraländer och deltar i den internationella takorganisationen FLO:s verksamhet. Hur stor är den rejäla handeln? År 1997
importerades rättvisemärkta produkter till ett värde av drygt 200miljoner ecu (c:a 1,2 miljarder mark) till Europa.
Den rejäla handelns marknadsandel växer med 10-29 procent per år i
Europa. De rättvisemärkta produkternas marknadsandel är störst i Schweiz, Holland,Tyskland och Storbritannien. Rättvisemärkta bananer har 8 procent av den holländska och 16 procent av den
schweiziska marknaden.Rejäl handel ett känt begrepp i Europa Pionjär inom den rejäla handeln är den holländska föreningen förrättvisemärkning, Max Havelaar, som i tio års tid har beviljat märket
Rejälhandel. Max Havelaar-kaffe finns till salu i nästan alla holländska butiker. Bl.a. använder det holländska parlamentet och andra administrativa institutioner rättvisemärkt kaffe.Undersökningar visar att
68 procent av konsumenterna i Storbritannien kännertill begreppet rejäl handel, i Sverige är motsvarande siffra 84 procent, i Holland 66 procent och i Belgien 64 procent. I Europa har rättvisemärkt kaffe en
marknadsandel på i medeltal 1,7 procent. Mera information på svenska www.raettvist.se |