Kuka valvoo ihmisoikeuksia Suomessa?
Vanhempi hallitussihteeri Pia-Liisa Heiliö sosiaali- ja terveysministeriöstä
ihmettelee Ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle antamaa tuomiota, jossa perheen
lapset otettiin huostaan, toinen suoraan synnytyspöydältä (HS
29.4.).
HS pääkirjoitus (30.4) arveli, että viranomaisella on ehkä ollut salassa
pidettävät perustelut toimiinsa. Ihmisoikeustuomioistuimella oli käytössään
kaikki asiakirjat, joten siitä ei ole kyse, vaan suomalaisen lastensuojelun
omaksumista Ihmisoikeussopimuksen vastaisista toimintaperiaatteista.
Lastensuojelulaki ja Euroopan Ihmisoikeussopimus lähtevät siitä, että
huostaanotto on aina väliaikainen toimi. Lapsi pitää kotiuttaa heti kun kodin
olosuhteet eivät enää ole vaaraksi. Lapsen ja vanhempien suhteet on huostaanoton aikana turvattava, jottei lapsi vieraannu.
STM on aktiivisesti ajanut vastakkaista tulkintaa: perhettä ei tarvitse
yhdistää, vaan perheenjäsenet saa lapsen edun perusteella vierottaa. Lähtökohta on epädemokraattinen ja johtaa myös lapsen oikeuksien loukkaamiseen.
Oikeusvaltiossa kansalaisilla on tasavertaiset oikeudet. Ei edes 'lapsen etu' voi
olla syy, jolla muut perheenjäsenet joutuvat oikeudettomaan asemaan.
Suomen hallituksen selityksissä Ihmisoikeustuomioistuimelle halutaan
kiistää, että sopimuksen 8. artiklan tarkoitus olisikaan lapsen kotiuttaminen ja
esitetään mm. sellainen julma veruke, että lapsi voi myöhemmin, tasavertaisena aikuisena ottaa yhteyden vanhempiinsa ja luoda normaalit perhesuhteet.
Hallitus vetoaa lapsen etuun, vaikka tavoitteena ei ole suojella yksittäisen
lapsen etua, vaan viranomaisen valtaa vierottaa lapset vanhemmistaan.
Kyseisen perheen lapset eivät ole seitsemään vuoteen päässeet jouluna tai
lomilla omaistensa luo, eivätkä ole koskaan saaneet tavata vanhempiaan ilman
valvontaa, vaikka tapaamiset eivät äidin tervehdyttyä lautakunnankaan mukaan vaarantaneet lapsia. Miksi siis? Perheenjäsenten välinen kiintymys on
estettävä, koska lasten tulee juurtua sijaisperheeseen. Näin luodaan tilanne,
jossa lapsia ei lopulta voida kotiuttaa.
HS:n uutisessa tutkija uskoo, että huostaanotot tehdään liian myöhään.
Ihmisoikeustuomioistuimessa oltiin kuitenkin ilmeisen hämmästyneitä siitä,
että Suomessa lapsi voidaan ottaa huostaan suoraan synnytyssalista sallimatta
minkäänlaisten kiintymyssuhteiden muodostumista. Vastasyntynyt ei saanut
edes elimistöään suojaavaa äidinmaitoa. Vanhemmat eivät aluksi saaneet
lainkaan tavata vauvaa, vaikka laillista tapaamisten rajoituspäätöstä ei ollut.
Lisäksi huostaanotto oli valmisteltu salassa, vanhempia laillisesti kuulematta.
Lastensuojeluviranomaisten menettelytavat olivat tässä tapauksessa niin
räikeästi Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaisia, että Ihmisoikeustuomioistuin otti ensimmäistä kertaa kantaa myös huostaanoton perusteisiin, jotka
on tähän asti jätetty kansallisten viranomaisten harkintaan. Riittäviä perusteita
huostaanottoon ei ollut ja käytetyt keinot olivat ylimitoitettuja. Menettelyä ei
pidetty demokraattiseen yhteiskuntaan kuuluvina, vaan harkintavalta oli
ylitetty ja syyllistytty Ihmisoikeussopimuksen 8. artiklan loukkaamiseen.
Ihmisoikeustuomioistuin ei osoittanut ymmärtämystä sille viranomaisten
vaatimukselle, että lapsen isän tuli katkaista suhteensa lapsen äitiin. Isä oli
hoitanut vauvaansa lastenkodissa ja kotilomilla erinomaisin arvosanoin, mutta
lasta ei lopulta annettu hänelle, koska hän - muutettuaan viranomaisen painostuksesta erilleen - piti kuitenkin yhteyttä lapsen äitiin.
Tuomioistuin piti ihmisoikeuksien loukkauksena myös sitä, että huostaanotto määriteltiin jo aluksi pitkäaikaiseksi, eikä perheen jälleenyhdistämistä
edes harkittu, vaikka äidin mielenterveyden ongelmat eivät lääkärin lausuntojen mukaan olleet pysyviä ja hän oli myöhemmin tervehtynyt. Tuomioistuin
oudoksui sitä, että näiden lausuntojen sijaan tukeuduttiin sellaisen lääkärin
lausumaan, joka äitiä koskaan tapaamatta esitti, ettei äiti nähnyt lapsiaan
yksilöinä, jotka tarvitsevat rakkautta ja huolenpitoa. Huomiota kiinnitettiin
myös siihen, että vanhemmat asuvat edelleen yhdessä ja heillä on yhteinen
lapsi, jota ei ole tarvinnut ottaa huostaan.
Hämmentävää on, että Suomen hallituksen edustajat
mm. Heiliö puolustivat Ihmisoikeustuomioistuimessa intohimoisesti näin
julmia toimia, jotka eivät ole sopusoinnussa Ihmisoikeussopimuksen ja kansallisen
lain kanssa. Kuka lopulta valvoo ja edistää kansalaisten ja etenkin
lasten ihmisoikeuksien toteutumista, kun hallitus puolustaa Ihmisoikeustuomioistuimessa
itse allekirjoittamansa Ihmisoikeussopimuksen
vastaista linjaa? Päätökset löytyvät netistä www.kaapeli.fi/pesue/.
ANU SUOMELA
toiminnanjohtaja
Perheen Suojelun Keskusliitto Pesue ry
pesue@kaapeli.fi
|