Zappan musiikin tykkäämisest

Subject: Zappan musiikin tykkäämisest
poroila@kaapeli.fi
Date: Tue 17 Jun 2003 - 22:20:14 EEST

En periaatteessa tykkää vaihtaa mielipiteitä musiikillisista mieltymyksistä,
mutta tähän virinneeseen Zappa-keskusteluun heitän ihan lyhyesti.

Minusta FZ:n tuotanto rakentuu kokonaisuudeksi, jonka osia voi olla vaikea
arvostaa, ellei tunne kokonaisuutta. Toki on sallittua mieltyä vain johonkin
osaan jollain perusteella, mutta käsitykseni mukaan silloin jäädään aina FZ:n
musiikin syvällisemmän tajuamisen ulkopuolelle. Kuulostaa mahtipontiselta, mutta
näin olen asian kokenut.

Siksi en ainakaan itse jaksa osallistua keskusteluihin eri aikakausien bändien
paremmuuksista tai jazzin roolista FZ:n musiikista. FZ teki omanlaistaan
musiikkia, jonka ainakin itse haluan kaikkinensa. En rakasta jokaista nuottia,
jonka FZ kirjoitti/esitti, mutta minusta on hienoa voida kuunnella mitä osaa
hyvänsä kun siltä tuntuu. Suunnilleen ihan kaikessa on jotain mieltä.

Heikki Poroila