Valdez Score

Subject: Valdez Score
From: Heikki Poroila (poroila@kaapeli.fi)
Date: Sun 19 Dec 1999 - 00:17:06 EET

Ville Kinnunen wrote:

> Terve. Kuuntelin tuossa sitä "Valdez Core"- nimellä kulkenutta teosta eli
> sitä jonka Frank sävelsi Cousteau- yhteisölle. Olen sen aika monta kertaa
> kuunnellut, pidän siitä ja myös lyhyemmästä "Outrage at Valdez"- biisistä
> suuresti. Ja nyt tulee se punchline: Vasta nyt pari minuuttia sitten
> tajusin, vaikka olin jo aikaisemmin sen kuullut, että alkupuolella tuota
> kappaletta on pätkä kansansävelmä "Drunken Sailor":ia.
> Nyt siis, nuori kun olen, kysyn teiltä, jotka monet vanhempia olette, että
> oliko silloin onnettomuuden aikana juttua kapteenin mahdollisesta
> [...]

Minullakin on hämärä mielikuva tällaisista juoruista, mutta en ainakaan muista
mitään tuomioita muuten kuin Exxonin osalta (vaikka yrittivät tietenkin
vastuunsa kiistää).
Muuten tuosta "Valdez Core" -nimestä. Nettilevittäjien joukossa lienee tullut
siinä pieni moka, sillä alussa olevassa lyhyessä kuulutuksessa mies sanoo
(minun mielestäni, mutta on myös loogista niin): "Valdez Score" eli "Valdez
partituurin". Sillä mies tarkoittanee, että kuullaan, mitä Zappa sävelsi, ei
sitä, mikä leffassa on. Yellow Sharkilla oleva versio on sitten ihan oma
juttunsa, Zappan uusi versio samasta asiasta.

t. Heikki Poroila