MP3-palvelut & trade

Subject: MP3-palvelut & trade
From: Heikki Poroila (poroila@kaapeli.fi)
Date: Wed 17 Nov 1999 - 23:35:48 EET

Jaakko-Juhana Toijanniemi wrote:

> Mp3 -touhu muistuttaa kaikin puolin, KUNHAN EI RAHA VAIHDA OMISTAJAA,
> fanzinelehtien yhteydessä usein tapahtuvaa TAPEWSAPPINGia
> eli nauhojen vaihtamista harvinaisuuksista joita ei ole muuten saatavilla
> siinä ei ole mitään pahaa ellet sitten ala tekemään kauppaa
> nauhoilla/cd:llä etc...
> ehkä CD muistuttaa liikaa OIKEAA äänitettä (mi cheesy tape ei tietenkään
> ole, eihän? ei ei...)
> JOS MP3 - tavar on saatavilla NIIN että tekijät saavat korvauksensa, niin
> tottakai sitä pitää suosia (... oivoi, minulla on toista sataa kasettia
> [...]

Ns. trade eli bootlegien sun muiden vaihtelu on perinteisesti katsottu
puuhaksi, johon ei kukaan vaivaudu puuttumaan. Tarkasti ottaen sekään ei ole
yleensä lain kirjaimen mukaista, mutta jos raha ei liiku, rikkomus on joka
tapauksessa vähäinen. Omistaminen ei siis ole rikos, mutta levittäminen voi
olla.
Onkin kokonaan eri asia lähetellä kahden yksityishenkilön välillä tavaraa
kuin pystyttää nettikioski, josta tavaraa voi kuka tahansa käydä
imuroimassa. Se on yksiselitteisesti laitonta, ja ainakin periaatteessa
sellaisesta voi joutua edesvastuuseenkin ja korvauksiin.
Äänitteen lajilla ei ole laillisuuden kanssa mitään tekemistä. Surkea
C-kassu on ihan samanarvoinen kuin huippulaatuinen CD tai mp3.
Toistan vielä, etten puhu näistä moraalin näkökulmasta, vaan ainoastaan
laillisuuden näkökulmasta. Jos joku Zappa-listan jäsen haluaa harrastaa
tradea, asiasta voi ilmoittaa ja pyytää kiinnostuneita ottamaan
henkilökohtaisesti yhteyttä. Sillä lailla homma pysyy myös tämän listan
näkökulmasta laillisena.
Toivottavasti kaikki ymmärtävät, miksi tällaisen listan on syytä pysytellä
laillisten toimien puolella.

Heikki Poroila
Musiikkikirjastonhoitaja - Music Librarian

E-mail poroila@kaapeli.fi
Vantaan kaupunginkirjasto - Vantaa City Library
Lummetie 4, FIN-01300 Vantaa

"Musiikki on parasta - Music is the best"