Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Small Press Expo 06 i Stockholm 31.3 -2.4 Tervetuloa

From: Kristiina Kolehmainen (kristiina.kolehmainen@kulturhuset.stockholm.se)
Date: 28.03.2006 - 12:55:55

(SPX 06)Small Press Expo i Stockholm
31/3 - 2/4 2006

Vi hälsar alla välkomna till den 8:e upplagan av Small Press Expo, Sveriges största festival för alternativserier och small press. Arrangörer är Serieteket och Seriefrämjandet. I år äger festivalen rum mellan 31/3 - 2/4. Platsen är Kulturhuset mitt i centrala Stockholm. Som vanligt blir det en helg fylld av fest, utställning, möten, seminarier, serieverkstäder, marknad och filmvisning.

SPX 06 sätter i år fokus på Portugal och Spanien i samarbete med Instituto Cervantes i Stockholm. Traditionsenligt presenterar vi en ny utställning i samband med festivalens öppnande, denna gång med verk av Luis Lazaro (Portugal). Övriga portugisiska gäster är Rosa Barreto (från Bedeteca - seriebiblioteket - i Lissabon) och Marcos Farrajota (seriexpert från förlaget Chili Com Carne, Lissabon). Tillsammans arrangerar Barreto och Farrajota den årligen återkommande Bedeteca Comics Festival i sin hemstad.

Från Spanien hälsar vi välkomna tecknaren Mauro Entrialgo (Madrid) och serieexperten Jose Maria Conget (Sevilla).

Vidare dyker den nordiska small presseliten och såväl svenska som japanska förlagsrepresentanter upp.

Gör du egna fanzines, driver förlag eller seriebutik? Tveka då inte att boka ett av de kostnadsfria borden på vår marknad. Där har du möjlighet att träffa andra serieintresserade och förlagsfolk för att knyta kontakter samt givetvis handla mängder av serier.

Vill du vara med och arrangera årets festival? Vi söker volontärer som kan hjälpa till med det praktiska arbetet: förberedelser inför marknaden, ta emot gäster, visa folk till rätta med mera. (För kontaktinfo se nedan!)

PROGRAM

Fredag den 31 mars
14.00 - 15.30 Nätverksträff om www.nordicomics.net - portalen om den nordiska seriescenen.
I samarbete med Norden i fokus. Plats: Studio 3 vån 3
18.00 Invigning av årets festival. Plats: Serieteket vån 0
18.30 Luis Lázaro - enfant terrible de Portugal. Plats: Serieteket vån 0
20.00 Releasefest med Kartago Plats: Hörsalsfoajen vån 3
22.00 Musik i Hörsalen. Det nya stjärnskottet Sasa Ling uppträder. Genomförs i samarbete med Myesma group. Plats: vån 3
23.00 - 01 Festen fortsätter i Hörsalsfoajén på vån 3

Lördagen den 1 april
Programmet genomförs i samarbete med Instituto Cervantes i Stockholm och Bedeteca i Lisboa.
11.00 Marknaden öppnar Plats: vån 3
Konferencier: Lasse Nielsen
11.30-12.30 Svenska debutanter:
Fabian Göranson, Naomi Nowak, Loka Kanarp och Henrik Bromander intervjuas av Anders Lundgren. Plats: Läsesalongen, vån 2.
Föreläsningar i Studio 3
12.30 -13.30 Jose Maria Conget om 30 år av demokrati i spanska serier Språk: spanska med svensk översättning.
14.00 -15.00 Marcos Farrajota - den unga generationen av portugisiska serieskapare Språk: engelska.
15.30-16.30 Luis Lázaro, Jose Maria Conget, Marcos Farrajota och Mauro Entrialgo intervjuas
Språk: spanska med svensk översättning, engelska.
18.00 Marknaden slutar.
20.00 - 01.00 Fest på restaurangen BarCelona. Entré 100kr

Söndagen den 2 april
11.00 Marknaden öppnar
Föreläsningar och filmvisning i Studio 3
13.00 -15.00 Sverige möter Japan. Svenska tecknaren Åsa Ekström och Yohei Tanahashi (Kodansha) (JPN) samtalar med Fredrik Strömberg om den japanska seriekulturens segertåg i Europa. I samarbete med Artmakers/Bonniers . Fribiljetter kan hämtas from 28/3 från Serieteket och Artmakers på Köpsmannagatan 15
16.00 -17.00 Canal + visar den japanska animéserien Paranoia Agent.
17.30-18.00 Festivalens avslutning med information om SPX07 och utlysandet av vår 2:a nordiska fanzinetävling.

För mer information kontakta:
Kristiina Kolehmainen, Serieteket (The Comic Book Library)
+ 46 8 508 31 530
e-mail: kristiina.kolehmainen@kulturhuset.stockholm.se

Om du letar efter övernattning under festivalen: http://cityguide-world.com/hostels/

Fri entré