Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: Re: [puhekupla] Tekijänoikeussopimus

From: heikki.jokinen@tietoputki.fi
Date: 25.02.2005 - 00:43:43

jep,

puoliaan on pidettava. olen ollut jo yhteydessa journalistiliiton juristiin, jolla on suora neuvotteluyhteys yhtyneiden johtoon. liitolla on yhtyneiden kanssa sopimusmalli free-sopimuksista, mutta nyt tarjotut sopimukset eivat ole sen mukaisia.

siksi kysynkin, onko jollakulla muulla kuin villella tuoreita kokemuksia yhtyneiden avustajasopimuksista. ovatko he tarjoneet tallaista laaja oikeuksien viemista ilman mitaan korvausta? kirjoittakaa minulle suoraan, ei puhekuplaan, osoitteeni on heikki.jokinen@tietoputki.fi

ja muistutan viela, etta tekijanoikeuden perusasiat selviavat kirjastani graafikon evaat. se on lahetetty mm; kaikille sarjakuvantekijoiden jasenille ja osa kirjastoistakin on sen hankkinut. suositan perusasioiden lukemista sielta ennen sopimusten allekirjoittamista.

nama perusasiat voisi myos kirjata sarjakuvantekijoiden verkkosivuille, samoin jonkinlaisen niksinurkan.

t.
heikki jokinen

> Ehkä etujärjestömme Sarjakuvantekijät ry. voisi lähestyä törkeitä
> sopimuksia tarjoavia tahoja ja ehdottaa eettisempää käytöstä, mikäli
> haluaa alan jatkuvan Suomessa. Toimeentulon ja työvälineiden hankkiminen
> sekä ammattitaidon ylläpitäminen nykyisissäkin oloissa yksinomaan
> sarjakuvantekijänä on toivotonta.
>
> --
> Keijo Ahlqvist
> Limingan taidekoulun sarjakuvaopettaja
> [...]