Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Tekijänoikeussopimus

From: T.Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 20.02.2005 - 14:52:52

> "Tekijä luovuttaa kaikki taloudelliset oikeudet kustantajalle, johon
> sisältyy myös oikeus edelleen luovuttamiseen ja teoksen muokkaamiseen.
> Tekijällä on rinnakkainen käyttöoikeus. Kustantajalla on
> ensijulkaisuoikeus. Tekijä vastaa siitä, että sillä on tarpeelliset
> oikeudet laskutettavaan ja luovutuksen kohteena olevaan aineistoon."

Olin joskus viime vuonna jossain freelancereiden tiedotustilaisuudessa Yhtyneillä, jossa tuota yritettiin selventää (huonohkolla menestyksellä).
Nykyisessä mediamaailmassa konsernit yrittävät haalia arkistoihinsa mahdollisimman paljon materiaalia, koska uusia julkaisutapoja syntyy, eikä muutenkaan tiedä mikä osoittautuu tulevaisuudessa hyödylliseksi. Tuo koskee myös lehtijuttuja, kuvituksia ja sarjakuvia... yhtiö haluaa, että sillä on oikeus myydä niitä ja julkaista uudelleen nopeasti, ilman hankalia neuvotteluja tekijän kanssa (puhumattakaan palkkioista). Tuo "rinnakkainen käyttöoikeus" on pieni myönnytys tekijälle, koska silloin oikeudet julkaista ja myydä materiaalia on molemmilla. Tekijälläkin säilyy sentään oikeudet omiin töihinsä, vaikka myös kustantajalla on oikeus tehdä niillä mitä huvittaa.

T.Kokkila