Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Hgin sarjakuvafestivaalit - pelisaantoja

From: jasuja (jasuja@co.inet.fi)
Date: 30.06.2004 - 14:52:52

Festariorganisaatioon, myyntipoytiin, nayttelyihin yms. on tullut sen verran
paljon kyselyita, etta parempi vastata nain julkisesti kuin jokaiselle
erikseen. Eli tassa joitain pelisaantoja.
Helsingin sarjakuvafestivaalit jarjestaa Suomen sarjakuvaseura ry.
Kaytannossa seura on antanut jarjestamisen hoitamisen tuottajalle, joka
vastaa festivaaleista seuralle. Viime kadessa festivaalien paatantavalta on
Suomen sarjakuvaseuralla ja sen jaseniston nimeamalla halllituksella.

Olen ollut nyt kolme vuotta mukana jarjestamassa Helsingin
sarjakuvafestivaaleja, viimeisen vuoden sarjakuvaseuran nimeamana
tuottajana. Tullessani mukaan organisaatioon huomasin siina "lievaa"
vasymysta. Ymmarran kylla miksi: festivaalit jarjestetaan paaosin
vapaaehtoistyona ja muutamalla innokkaimmalla on valtavasti tyota ja
vastuuta. Festivaalit on kuitenkin jarjestetty jo 18 kertaa, ja tullaan
jatkossakin jarjestamaan. Tuntuu etta aina loytyy innokkaita hulluja
ottamaan vastuuta.

Tassa joitain faktoja festivaaleista.

1) Festivaaliorganisaatio (2004)
Tero Salomaa - tuottaja
Tiina Rauhala - koordinaattori
Vesa Kataisto - ohjelmavastaava
Ville Hanninen - ohjelma, ulkomaiset vieraat
Terhi Ekebom - graafikko
Laura Rantanen - lastentapahtuma
Susanna Partio - ruotsinkielinen ohjelma, lastentapahtuma
Kaisa Leka - pienlehtitaivas
Solja Jarvenpaa - pienlehtipaja
Leif Packalen - maailman sarjakuvat -vieraat, Intia & Iran -nayttelyt
Otto Sinisalo, ohjelma, manga-tapahtuma
Jyrki Laakso - taloudenhoitaja
Konsultit: Reija Nieminen, Kristiina Kolehmainen
Lisaksi n. 15 vapaaehtoista joita ilman festivaaleja ei pystyttaisi
jarjestamaan
Festivaaleista on myos toistuvasti keskusteltu sarjakuvaseuran hallituksen
kokouksissa

2) Nayttelyt (2004)
Nayttelyita jarjestetaan Kanneltalossa (Sika & Jasso), Posti-salissa (Muumi
50 v.), Stoassa (Javad), Kiasman takaikkunassa (intia-nayttely),
Lasipalatsissa (Viro-nayttely), Galleria Myymalassa (Atak).
Festivaaliorganisaatio ottaa vastaan ehdotuksia nayttelyista. Nayttelyiden
jarjestaminen vaatii tekijan omaa aktiivisuutta myos tilojen loytamisen
suhteen. Festivaaliorganisaatiolla on mahdollisuus tarjota nayttelyita
pariin kohteeseen. Ehdotuksia vuoden 2005 ja 2006 nayttelyista otetaan
vastaan heti syksylla festivaalien paatyttya. Varsinaiset taidemuseot
suunnittelevat jo nyt vuoden 2006 ja 2007 nayttelyita Ehdotukset tulee
laatia niin hyvin, etta niita voi suoraan tarjota festivaalien
yhteistyokumppaneille. Nayttelyissa tulee olla jokin "idea". Itse en koe
etta sarjakuvastrippien esittelyssa galleriatiloissa olisi juuri mitaan
mielta.

3) Ulkomaiset vieraat (2004)
Vuoden 2004 ulkomaiset vieraat ovat: Jeff Smith, Vicar, Lewis Trondheim,
Lise Myhre, Javad (Iran), Urmas Nemvalts ja Joonas Silkke (Viro), Atak,
Peter Snejberg , Anneli Furmark
Vieraiden kulut maksetaan suomalaisen kustantajan ja festivaalien kesken.
Kustantaja maksaa vieraan lentoliput ja festivaalit majoituksen yms.
Suomessa. Festivaalit pystyy vuosittain kutsumaan 1-2 ulkomaista piirtajaa,
joilla ei ole suomalaista kustantajaa. Joskus vieraisiin on tullut myos
erillisrahoitusta (tana vuonna mm. Viro-Instituutti, Maailman sarjakuvat
ry). Perusteltuja ehdotuksia seuraavien vuosien vieraista otetaan mielellaan
vastaan. Niita voi lahettaa esim. Vesalle: vesa.kataisto@sarjakuva.com

4) Kilpailut
Festivaalien yhteydessa on seuraavat kilpailut:
Piirra lapsille sarjakuvaa (Egmont, sarjakuvantekijat ry)
Lasten sarjakuvakilpailu (jenny erasaari hoitaa)
Taivaallisin omakustanne (kaisa leka, Maria Bjorklund)
Lisaksi Muumi & Dragon Ball piirustuskilpailujen tulokset julkistetaan
festivaalien yhteydessa

5) Festivaalien budjetti
Festivaalien kokonaisbudjetti on n. 30 000 euroa
Tulot: Opetusministerio, Helsingin kaupunki, satunnaiset rahastot,
mainokset, myyntipoydat
Menot: Ulkomaiset vieraat (n. 20% menoista), ohjelmalehti, nayttelyt,
palkkiot, vuokrat, yms.
Budjetti alkaa olla silla tasolla, etta festivaalit saattanevat
tulevaisuudessa palkata puolivaisen koordinaattorin. Tama on mielestani
festivaalien tulevaisuuden kannalta ehdottoman tarkeaa.

6) Myyntipoydat
Aktia-Salin alakerta on varattu Antikvariaateille (tana vuonna Makedonia ja
SS-Libricon), toinen kerros kaupallisille kustantajille ja kolmas kerros
pien- ja omakustantajille. Festivaaleille ja Suomen sarjakuvaseuralle on
tarkeaa tukea pien- ja omakustantajia, siksi kolmas kerros on annettu
ilmaiseksi pienkustantajien kayttoon. Toivottavaa tietysti on etta tasta
joukosta loytyisi myos innokkaita vapaaehtoisia. Festivaalit tukee
pienkustantamista myos pienlehtipaja -toiminnalla, joka on kaikille
ilmainen.
Alakerran ja juhlasalin poydat ovat maksullisia. Tama on festivaalien
budjetin kannalta ehdoton edellytys. Sarjakuvaseura voi todella painavin
perustein antaa jollekin taholle (esim. sarjakuva-automaatin hoidosta) antaa
palkkiona vapautuksen poytamaksusta.

Kolmannen kerroksen "pienlehtitaivas" -nimityksella on mielestani seka hyvia
etta huonoja puolia. Toisaalta se luo "me" -henkea ja kertoo
vaihtoehtoisesta sarjakuvasta. Toisaalta nimitys on jonkin verran sisaanpain
lampiava, ja saattaa karkottaa asiakkaita. Mielestani pitaisikin keksia
keinoja, joilla myos suuren yleison saisi kapuamaan kolmanteen kerrokseen
asti.

Terveisin,

Tero Salomaa,
tuottaja
p. 0400 942178
jasuja@co.inet.fi

PS: vaapaehtoiseksi voi edelleen ilmoittautua Tiinalle
tiina-riikka.rauhala@humak.edu