Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] hyviä uutisia apuraharintamalta

From: heikki jokinen (heikki.jokinen@tietoputki.fi)
Date: 13.10.2003 - 12:27:27

Hyviä uutisia!

Viime viikolla jaettiin ensimmäisen kerran valtion uudet kuvittajien ja sarjakuvataiteilijoiden kirjastoapurahat. hakemuksia tuli ennätykselliset 135 kappaletta, mutta rahaa oli jaossa vain 15 000 euroa.

Hakemusten määrä osoitti kiistattomasti, että apurahalle on tarvetta alan kentällä. Se oli eräänlainen gallup siitä haluavatko tekijät tätä avustusmuotoa. Vastaus oli niin selkeä, että taidehallinto kuuli sen hyvin selvästi. Toinen ilahduttava asia oli se, että hakijoiden joukossa oli huomattavan monia uusia hakijoita. Tämäkin osoitti taidehallinnolle, että on todellakin olemassa taiteen ala, jota ei vielä ole katettu apurahajärjestelmin.

Nyt raha jaettiin 13:lle tekijälle, summat vaihtelivat välillä 500 - 1 500 euroa. Joukko oli monipuolinen, kuvittajia ja sarjakuvantekijöitä molempia, eri ikäisiä ja erilaisen uran tehneitä. Rahan niukkuudesta johtuen jako oli kuitenkin tällä kertaa vasta harjoittelua, ja jokaisen nyt hakeneen kannattaa hakea rahaa jatkossakin.

Sillä ensi vuodeksi on valtion budjettiin esitetty määrärahaa nostettavaksi 50 000 euroon. Se on jo todellista rahaa, josta päässee osalliseksi entistä useampi. Tavat rahan jakamisesta syntyvät vasta ensi vuodesta alkaen, joten kannattaa olla mukana heti alusta alkaen. Asiaa hyvin tuntevat pitävät erittäin todennäköisenä, että esitetty 50 000 euroa säilyy lopulliseen budjettiin asti, mutta aivan täysin varmaa se ei vielä ole.

Ensi vuoden rahan haku päättyy tammikuun lopussa 2004. Aika on sama kuin kirjallisuuden kirjastoapurahojen, joita kirjojensa käsikirjoituksen ja tekstin itse tekevät taiteilijat voivat siis myös edelleen hakea - ja niitä tuleekin hakea. Kuvantekijäin hakemukset kohdistuvat kuvapuolen apurahaan. Toisen saaminen ei ole este toisen saamiselle, ainakaan periaatteessa.

Olin itse rahan jakaneen jaoston jäsen, ja haluan kiittää kaikkia hakijoita. Oli ilo nähdä niin monta hienoa hakemusta, ja toivon että jaksatte hakea jatkossakin sekä kirjallisuuden kirjastoapurahaa tekstin osalta että kuvan kirjastoapurahaa kuvan osalta.

Heikki Jokinen

Huomio/NB
uusi sähköpostiosoitteeni on 30.9. alkaen
ny new e-mail address is from 30th September
heikki.jokinen@tietoputki.fi