Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Suomen Comics Code

From: Pauli Samuli (kerpponen@yahoo.com)
Date: 24.06.2003 - 15:54:54

Lainaus J.J.Kasvin (Wexteen) kolumnista Pelit
-lehdessä 5/95:

"Minäkin olen usein nauranut amerikkalaista
sarjakuvakulttuuria näivettäneelle comics code
-säännöstölle. Mutta mitä comics code oikein kielsi?
Onnistuin lopulta saamaan alkuperäisen tekstin käsiini
ja nauroin viikon. Ohessa parhaat palat siitä, mitä
sananvapaudellaan ylpeilevässä maassa on koettu
tarpeelliseksi kieltää, vaikka viime vuosina suurin
osa kustantajista onkin jättänyt vuosikymmeniä
kunnioittamansa ohjeet omaan arvoonsa.

Peli-ihmisille comics coden tekee mielenkiintoiseksi
se, että tietokonepelien ja Internetin ympärillä
käydään tällä hetkellä samaan keskustelua kuin
sarjakuvien turmiollisuudesta aikanaan. Suomeenkin
ollaan valmistelemassa tietoverkkoja säätelevää
lainsäädäntöä, ja tietokoneplien euroikärajat ovat
voimassa myös meillä. Comics code on esimerkki siitä,
miten pitkälle sensuurimentaliteetti voi mennä, jos
ihmiset eivät pidä varaansa."

Hauska heppu. Tuskinpa lähtee sitten Räsäskän
kelkkaan, kun joku huolestunut kansalainen keksii taas
kerran että videopelit ne vasta vaarallisia ovatkin ja
mädättävät lasten selkärangan -> ne täytyisi kieltää.

Koko artikkeli:
http://www.pp.clinet.fi/~wexteen/wexcomic.html#wex0594

SK