Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Suomen comic code ups

From: max_turunen@yahoo.com
Date: 20.06.2003 - 04:51:51

--- Heikki Heiska <vermes@netti.fi> wrote:

> Siis Jyrki J.J. Kasvi. Sarjakuva roviot täältä
> tullaan...
> Viivi ja Wagner kalenteri 2003 kesäkuu:
> Viivi: "Hiero aurinkorasvaa."
> Wagner: "Mielipuuhani!"
> Tuohan selvästi johtaa eläimiin sekaantumiseen.
> Ja siinä nykyy viellä Viivin nännitkin.

Tässä on luonnos vastineesta lakialoitteelle
eduskunnalle. Nyt on yömyöhä ja silmät pahasti
punottaa, joten en ole pahemmin mitään spellcheckkejä
tai tarkempia muotoiluja tehnyt, tai edes hirveän
tarkkaan ajatellut. Lähinnä tätä voisi käyttää, by
default, mutta mielummin nopeasti miettiä vähän
tarkemmin läpi ja muotoilla tarkemmin. Sitten sen
voisi pistää joukolla kiinnostuneiden tahojen
allekirjoitettavaksi (kaikki alan sakki ja yritykset,
ja kaikenmaailman ihmisoikeus- ja ilmaisunvapaus-
friikit ja niiden organisaatiot). Kampanja voisi
lähteä emailien, postituslistojen ja Usenetin (miksei
Webbinkin) kautta hyvinkin hekposti käyntiin
ja "valmistaa itse itsensä". Reimalla oli muistaakseni
joitain hyviä pointteja ja tuntemusta, Dragonball-Z
alkuperä-kulttuurin ja Suomen kulttuurin eroista, ja
niitä voisi painottaa.

  -----

Oli vastuuton ja älytön teko, josta kuvastuu syvä
ammattitaidottomuus ja oman alansa tuntemattomuus,
kolibri kustannusyhtiöltä, tuoda Dragonball-Z
sarjakuvakirjoja levitykseen joka kohdistui
pää-asiallisesti pieniin lapsiin, jollaisille näitä
tuotteita ei alunperin ollut suunnattu. Myös
tietämättömyyttä kuvastaa se ettei tuotteen
alkuperämaan ja Suomen kulttuurieroihin ollut
kiinnitetty huomiota.

Teko vastasi suunnilleen samaa kuin jos kirjaklassikko
Lolita, laitettaisiin myyntiin 7-9 vuotiaille lapsille
kohdistettuna.

Jos Lolitan kohdalla olisi näin käynyt, ei olisi
mielestäni mitään järkeä kohdistaa sensuuria (millä
nimellä sitä sensuuria sitten tälläkertaa
kutsuttaisiinkin) itse Lolita kirjaan, taikka
aikuisille suunnattuihin kirjoihin vastaavista
aiheista. Olisi älytöntä julistaa Lolita:n
hallussapito sakon tai vankeusrangaistuksen uhalla
laittomaksi.

Osoittaa kykenemättömyyttä avoimeen keskusteluun, ja
jopa pyrkimystä elämäntavallemme vaaralliseen eriävien
näkemysten vaientamiseen, vaatia laittomiksi sellaista
informaatiota ja mediaa (oli sitten kysymyksessä
fiktiiviset luomukset tai todellisuutta dokumentoimaan
pyrkivät uutisoinnit) joka ei ole lapsille sopivaa.

Materiaali jonka tuottamisessa ei ole vahingoitettu
ketään ja joka ei yllytä ketään vahingoittamaan (kuten
kirjat ja sarjakuvat tässä tapauksessa), ei kuulu
demokraattisessa yhteiskunnassa laittomiin
tuotteisiin, eikä sen valmistaminen tai hallussapito
rangaistaviin tekoihin.

Lapsille sopimattoman materiaalin levittäminen
lapsille on lasten vahingoittamista. Ja siksi
tälläisen materiaalin kohdalla tulisi olla itsestään
selvää ettei sen levittäminen lapsille olle suotavaa
tai millään tapaa hyväksyttävää. Lasten
vahingoittaminen, tahallisesti tai huolimattomuuttaan
kuuluu mielestäni selvästi rangaistaviin tekoihin.

Jos kustannusyhtiö (Kolibri) ja sen lisäksi tuotteen
vähittäismyyjä (Rautakirja) julkaisevat ja laittavat
lapsille myyntiin selkeästi lapsille sopimattomia
tuotteita, on se mielestäni merkillinen ja epäsuotava
teko. Se että tämä on tehty ilmeisesti tietämättömänä
kyseisen tuotteen, Dragonball-Z, sisällöstä, on
mielestäni erittäin epäammattimaista ja vastuutonta.
Onneksi sentään lasten vanhemmat kiinnittivät huomiota
siihen mitä heidän lapsillensa myydään viihteenä, ja
kävi ilmi että tuote on suunnattu aivan toiselle
kohderyhmälle ja sisälsi hämmentäviä kultturillisia
eroja.

Lapsille sopimattoman ja / tai lapsia vahingoittavan
materiaalin levittäminen lapsille, oli sitten kysymys
viihteestä, tai vaikkapa tupakkatuotteista, on
älytöntä, ei vain lapsille vaan koko yhteiskunnallemme
haitallista, ja kuuluu mielestäni selkeästi
tuomittaviin tekoihin, eikä kustantajan tai myyjän
tietämättömyys lapsille myydyn tuotteen sisällöstä tai
vaikutuksista ole mikään selitys teon seurausten
vastuullisuudesta pakenemiseen. Ennemminkin osoitus
vastuuttomuudesta, välinpitämättömyydestä ja
ammattitaidottomuudesta heidän taholtaan.

Kaikkien lapsille sopimattomien tuotteiden ( ja juuri
tässä tapauksessa vielä materiaali joka on täysin
kuvitteellista, sarjakuvaa ) markkinoinnin,
valmistamisen ja hallussapidon, aikuisille,
vankeusrangaistuksen uhalla tuomittavaksi vaatiminen,
käyttämällä esimerkkinä tätä sarjakuvaa joka ei ollut
sen ostaneille lapsille alunperinkään suunnattu,
millään tapaa sen lapsille markkinoinutta tai
levittäneitä tahoja ojentamatta, mielestäni
perusteetonta ja älyötntä.

Jos joku on mennyt myymään olutta pienille lapsille,
ei olisi järkevää sen perusteella olla rankaisematta
oluen lapsille myynyttä henkilöä, ja syyttää
tapahtuneesta olutta itseään, vaatia olut
kiellettäväksi kaikilta aikuisilta koska se ei ole
lasten käytettäväksi sopivaa.

Tälläisilla sensuurivaatimuksilla ei ole mitään
tekemistä sananvapauden, ilmaisunvapauden,
mielipiteenvapauden, avoimen julkisen keskustelun ja
ideoiden vaihdon, ilman rangaistuksen tai vainoamisen
pelkoa, kanssa. Itseasiassa tälläinen vaatimus, vaikka
nyt näyttääkin suhteellisen pieneltä ja mitättömältä,
vain yhtä sarjakuvaa koskevalta, lakiesityksenä
käytännössä uhkaa demokratiamme perusteita.

Se että tälläisiä sensuuri ja mielipiteen- ja
näkemyksen- ilmaisemisen rajoituksia ollaan
innokkaasti vaatimassa ja kovalla äänellä, ja näin
keveillä perusteilla, on mielestäni hälyttävää.

  ------

Ps: Vihaan muuten Dragonball-Z:iä, ja melkein kaikkea
mangaa ja animea. Mutta Sensuuri on vakavampi juttu.

Ja muuten vaan, aiheeseen liittyen:

Outoa on se että tälläistä levittäjän taholta täyttä
tietämättömyyttä, ja jopa itseppäisyyteen menevää
sisällön ymmärtämättömyyttä, on ilmennyt aiemminkin,
kuten esimerkiksi tv-sarja Simpsonien kohdalla, jota
esitettiin sellaisena ajankohtana ja sellaisilla
mainoksilla, jotka olivat selkeästi suunnattu pienille
lapsille. Tätäkin sarjaa siis markkinoitiin
järkkymättömästi *vuosia*, "perheen pienimpien"
ohjelmana.

Max Turunen

  Suomalaiset ovat hyvin tietämättömiä. He eivät ota
osaa valintoihin ja päätöksiin joita tehdään heidän
elämästään. Näistä päätöksistä he eivät etukäteen käy
keskusteluja tai mielipiteenvaihtoa. Itseasiassa he
eivät edes kuule näistä päätöksistä ennen kuin ne ovat
jo päätettyjä. Meillä onkin sellainen kuva että
kaikki keskustelu on "akkamaista kotkotusta, fagelien
eurooppalaista smalltalkkia" .