Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Freelancer-työn hinnat

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 10.06.2003 - 21:44:44

> Kyllä hyväksikäyttävät. Minä on kohdeltu huonosti ainakin Turun
> Ylioppilaslehdessä, jossa luvattiin 60 euroa etukäteen, sarjan alettua
> hinta pudotettiin 50 euroon, mutta tilille maksettiin kyseinen summa vain
> silloin tällöin. Useimmista stripeistä maksettiin 20-40 euroa.

Niin, lehtiäkin on moneen junaan. Ja yleensä juuri pienemmät lehdet tahtovat
olla näitä "voisitsä tehdä 5 eurolla meille kuvituksen"..

Itse en ole tuollaiseen törmännyt, että mitä on sovittu niin siitä olisi
luistettu. Toisaalta nykyisin kun laskutan työni yrityslaskutuksena, ei
pienenkään laskun maksamatta jättäminen ole edun mukaista tai nimensä voi
löytää nopeasti vaikka Kauppalehden protestilistalta.. (Vito
Corleone-meininkiä - "teen tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä" :)

Siispä suosittelen vähintään jonkinlaisen toiminimen rekisteröimistä, niin
laskutus luonnistuu huomattavasti jouhevammin ja lehtien tilauskynnyskin on
matalampi ilman työvoimasivukuluja..

> Parissa muussakin paikoissa neuvottelut ovat lähteneet siitä,
> että "tarttetko sä tästä rahaa? Ei me kyllä olla varattu sarjakuvaan
> paljon". Sitten, kun vaatii kohtuullisuutta, aletaan puhua kauniisti
> siitä, miten arvokasta jo sinänsä on näkyvyys meidän hienossa lehdessä.

On se kyllä kumma, miksi jumalauta lehdet eivät arvosta
sanomalehtisarjakuvaa - edelleenkin yhtä lehden luetuinta osiota - sen
vertaa, että panostaisivat sarjakuvien valintaan edes vähän, tai
ymmärtäisivät, että niidenkin tekeminen on työtä ja se maksaa! Kun tuntuu,
että useimmilla pienemmillä sanomalehdillä lehden hienon taiton
suunnitteluun on kyllä rahaa, toimittajille maksetaan järkevää palkkaa ja
ollaan valmiita ostamaan juttumateriaalia suuremmilta kilpailijoilta
isollakin rahalla - mutta sarjakuvat ja kuvitukset pitäisi sitten saada
lehteen ilmaiseksi tai parilla naurettavalla eurolla. Naurettavaa
kitsastelua, jolla ei saavuteta mitään säästöjä lehden kokonaiskustannuksia
tarkasteltaessa!

Mutta ei auta ininä - jos hinta on liian kova, jää julkaisu sikseen. Ehkäpä
juuri kansainväliset syndikaattisarjat, joita lehdet saavat
puoli-ilmaiseksi, ovat kehittäneet lehtien
päätoimittajille/toimituspäälliköille tämän halpatyömentaliteetin.

Asiaan liittyen muuten löytyy keskustelua jo tästä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/index.php?board=12;action=display;t
hreadid=61

> Sellaista. Wallu on Sarjakuvantekijöiden uusi puheenjohtaja ja vanha
> lehtipiirtäjä. Pistä Wallu paperille jotkut perushinnat, niin voidaan
> tukeutua niihin!

Hintakin pitäisi sitoa jotenkin lehden levikkiin tai muuhun muuttujaan, joka
määrää lehden maksukykyä ja kuvituksen/sarjakuvan tuomaa lisäarvoa.

Toisaalta lehdille tuntuu lopulta olevan yksi ja sama, onko heidän
sivuillaan sarjakuvia tai kuvituksia - ja jos hinta on liian korkea, ne
päättävät pärjätä ilmankin. Siis tältä ainakin välillä tuntuu.

Mutta entäpäs jos asiaa kysyttäisiin lehtien lukijoilta?

-- Juha