Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Freelancer-työn hinnat

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 10.06.2003 - 20:57:57

> Hintahan muodostuu siitä kompromissikohdasta, jossa kysyntä ja tarjonta
> kohtaa. Tuollaisia listahintoja on tietenkin hyvä laskeskella, mutta

Joo, yli 500 euroahan on käytännössä vitsi, mutta listahinnat on hyvä olla
olemassa. Joskus aikaisemmin vikisinkin täällä listalla, että
Sarjakuvantekijät ry:n pitäisi antaa hintasuositukset
ammattisarjakuvantekijöille, jotta olisi lehtien kanssa jotain, mihin
tukeutua. Tuossa äsken nähty hinta on minusta epärealistinen tekijälle,
joka tekee lähinnä lehtiin.

> Melkeinpä heittäisin realistisemmaksi arvioksi 10-100 euroa
> lehden koosta ja levikistä riippuen.. (ja tuossakin yläpään täyttää
> korkeintaan Hesari..)

Monet sanomalehdet luultavasti kuvittelevat, että kotimaisen tekijän
stripin hinta pitäisi pyöriä samassa mittakaavassa kuin kansainvälisen
syndikaattitavaran. Silloin mennään varmaan tuolla kympissä. Mutta en
tiedä. En ole myynyt kaksirivisiä lyhyempiä juttuja.

Pienimmät palkkiot, joita olen saanut, ovat kaksirivisestä
mustavalkoisesta 30 euroa ja koko sivun värillisestä sata euroa. Suurin on
puolen sivun värillisestä reilut 400 euroa. Vaihtelu on valtavaa.

Pitäisi tietysti pyrkiä johonkin ammattilaistekijöiden yhteishintatasoon,
jossa kaikki ainakin yrittäisivät pysyä, etteivät tekijät veisi
alennusmyynnillä toisiltaan leipää suusta. Tietysti tässäkin pitää olla
vaihtelua, koska Suomessa on Hesareita, pieniä runouslehtiä ja paljon
siltä väliltä.

> Ainahan hintaa voi pyytää, mutta kokemuksesta voin sanoa, etteivät
> lehdet yleensä hyväksikäytä nuoria piirtäjiä,

Kyllä hyväksikäyttävät. Minä on kohdeltu huonosti ainakin Turun
Ylioppilaslehdessä, jossa luvattiin 60 euroa etukäteen, sarjan alettua
hinta pudotettiin 50 euroon, mutta tilille maksettiin kyseinen summa vain
silloin tällöin. Useimmista stripeistä maksettiin 20-40 euroa.

Parissa muussakin paikoissa neuvottelut ovat lähteneet siitä,
että "tarttetko sä tästä rahaa? Ei me kyllä olla varattu sarjakuvaan
paljon". Sitten, kun vaatii kohtuullisuutta, aletaan puhua kauniisti
siitä, miten arvokasta jo sinänsä on näkyvyys meidän hienossa lehdessä.

Sellaista. Wallu on Sarjakuvantekijöiden uusi puheenjohtaja ja vanha
lehtipiirtäjä. Pistä Wallu paperille jotkut perushinnat, niin voidaan
tukeutua niihin!

ville