Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Dragon Ball salaliitto?

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 23.05.2003 - 12:11:11

> Anteeksi, Vesa,
> Mutta tällaiselta perheelliseltä mangaan vihkiytymättömältä yksi
> sivukysymys:
> Kun japanilaista sarjakuvaa myydään Suomessa suomalaiselle
> yleisölle, niin
> kumpaan kulttuuriin se pitää suhteuttaa - Japanissa vallitsevaan
> vai
> Suomessa vallitsevaan?

Ei mitään anteeksipyytämistä. Nyt KUN OLEN LUKENUT MISTÄ ON OIKEASTI KYSE, olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että DB EI OLE LASTEN SARJAKUVA. Mutta ei se liioin ole lapsipornoa. Kustantajan moka oli kuvitella, että sarjis vastaisi yksi yhteen animaatiosarjaa. Ei se niin huono ole, mutta näin "länsimaisittain ajateltuna" (voi jeksus!) sen huumori on aika outoa, eikä pelkästään pikkuhousuvilauttelun suhteen. Väkivaltaakin siitä löytyy. Yksikin asiallinen kommentti manga/animeharrastajalta tai Japanin kulttuuria tuntevalta henkilöltä olisi selittänyt paljon. Yhtä vastenmielistä kuin on pedofilia/lapsiporno on kaikkien anime/mangaharrastajien ynnä japanilaisten leimaaminen pedofiileiksi, kuten Hesari/IS teki.
En olisi hankkinut koko sarjaa ilman tätä kohua, enkä edelleenkään erityisemmin piittaa mangasta. Hesari/IS:n yksipuolinen ja rasistinen kirjoittelu oli alta arvostelun.

Kesä tulee, ilmat viilenee..

t. Vesa