Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Dragon Ball hesarissa

From: Heikki Heiska (vermes@netti.fi)
Date: 20.05.2003 - 10:05:05

Pedofiliaviitteitä sisältävä sarjakuva jää myyntiin

Kustantamo pyysi kuitenkin siirtämään pokkarit pois lasten sarjakuvien
joukosta

Kustannusyhtiö Kolibri aikoo tulevaisuudessakin julkaista Dragon Ball
-sarjakuvaa, jonka ensimmäisten osien voi katsoa sisältävän viitteitä
pedofiliaan.
Tammi-konserniin kuuluva Kolibri harkitsi maanantaina sarjakuvan
ensimmäisen osan vetämistä pois myynnistä, mutta painos on jo ehditty
myydä lähes loppuun.

Kustantamo pyysikioskeja siirtämään edelleen myynnissä olevat osat
muiden sarjakuvien vierestä aikuisten ja nuorten lehtien joukkoon.
Lisäksi Kolibri lisää pokkareiden kansiin huomautuksen 12 vuoden
suositusikärajasta.
Suuri osa tähänastisista lukijoista on ollut lapsia.
Helsingin Hakaniemen ja Ison-Roobertinkadun R-kioskeista kerrottiin,
että Dragon Ball -sarjakuvia ovat ostaneet etenkin ala-asteikäiset
lapset. Sen sijaan Lasipalatsin R-kioskista niitä ovat ostaneet lähinnä
nuoret aikuiset.

"Olen erittäin pahoillani, että lehteä on joutunut lasten käsiin.
Ymmärrän, että vanhemmat ovat voineet närkästyä", kustannusjohtaja
Annamari Arrakoski-Engardtkertoo.
Hänen mukaansa kustantamo on saanut kielteistä palautetta kuitenkin vain
kolmelta vanhemmalta. Sen sijaan kiittäviä sähköposteja ja kirjeitä on
tullut selvästi enemmän japanilaisen manga-sarjakuvan ystäviltä.
        Japanilaisen Akira ToriyamanDragon Ball -sarjakuvia on
suomalaiskustantamon mukaan myyty maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonaa
kappaletta.
Kolibri on tähän mennessä julkaissut neljä suomenkielistä osaa, joista
ensimmäinen ilmestyi huhtikuun alussa.

Tarinassa poika ja tyttö etsivät salaperäisiä lohikäärmekuulia (dragon
ball), jotka voivat toteuttaa omistajansa suurimman toiveen.
Eroottiset ja pedofiliaan viittaavat tapahtumat on sijoitettu muun
tarinan lomaan, eikä niiden olemassaolo käy ilmi pokkareiden kansista.
Ensimmäisessä osassa on kohta, jossa nuori tyttö näyttää iäkkäälle
miehelle alushousujaan saadakseen tältä lohikäärmepallon. Mies
harmittelee, ettei hänellä ole kameraa mukanaan.
Myöhemmin tyttö tajuaa, ettei hänellä ollut päällään lainkaan
alushousuja, koska tarinan päähenkilö, nuori poika oli riisunut
ne tytön nukkuessa.
Myös edelleen myynnissä olevassa toisessa osassa on viitteitä
pedofiliasta.
Siinä nuori tyttö lupaa ensimmäisestä osasta tutulle miehelle, että tämä
saa kosketella tytön rintoja, jos mies sammuttaa vieressä roihuavan
tulipalon.
Kustannusjohtaja Arrakoski-Engardt kertoo, että toista osaa ei vedetä
myynnistä, sillä sen ei pitäisi enää päätyä lasten käsiin.
Kutakin osaa on toimitettu kioskeihin ainakin 5 000 kappaletta.
Uusia painoksia kustantamo ei aio ottaa ainakaan ensimmäisistä osista.

Väestöliitonseksuaaliterveysklinikan asiantuntijalääkäri,
lastenpsykiatri Raisa Cacciatoreon tutustunut Dragon Ball -sarjakuvaan.
"Nämä kohtaukset normalisoivat pedofiliaa, tekevät sen toistuvaksi,
luonnolliseksi ja hyväksytyksi osaksi lasten ja aikuisten välistä
toimintaa."
Cacciatoren mielestä sarjakuva tulisi vetää myynnistä.
"Pedofilian myynti millekään ikäryhmälle ei ole sopivaa. Sarjakuva on
vahingollinen lapsille, nuorille ja aikuisille."

LASSE KERKELÄ / Helsingin Sanomat
lasse.kerkela@sanoma.fi

Dragon Ball yksi ja kaksi ovat sitten keräily harvinaisuuksia.

--
Ubi dubium ibi libertas.