Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Sarjainfot talteen [vanha juttu]

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 07.05.2003 - 10:06:06

Heipä vaan. Palaan toviksi vanhaan asiaan.

Puhuttiin viime kesänä Sarjainfon saattamisesta saataville digitoidussa
muodossa. Lupasin kuulostella Sarjainfon - yleensä painettujen aineistojen -
siirtämisestä sähköiseen muotoon.

Helsingin yliopiston kirjastossa sitä on jonkin verran tehty. Ja ilmeisesti
aiotaan tulevina aikoina tehdä enemmänkin, nykyisen pomon Kai Ekholmin
puheista päätellen.

Päällimmäisenä ongelmana näissä on juuri se, mitä Ronkaisen Timo oheisessa
viestissään ounasteleekin: tekijänoikeuskysymys. Jos lehti siirretään muuhun
muotoon, se on uudestaan julkaisu, ja siihen on hankittavat luvat
kirjoittajilta. Näin olen ymmärtänyt.
Sen takia tämäkin kirjasto on aloittanut esim. vanhojen sanomalehtien
digitoinnin ja verkossa julkaisemisen niin vanhoista vuosista, että
tekijänoikeudet ovat ehtineet vapautua.
(Panen tähän huvin vuoksi Historiallisen sanomalehtikirjaston osoitteen:
http://digi.lib.helsinki.fi/ )
Ja mitä muuta on digitoitu ja pantu verkoitse saataville, siihenkin on valittu
tekijänoikeuksista vapaata aineistoa.
(Helmi-tietokannan osoite: http://www.lib.helsinki.fi/memory/helmi.html )

Meillähän tosin myös mikrofilmataan sanomalehtiä, aivan uusiakin. Niiden
lupamenettelystä en ole perillä, paitsi että ainakin lehtien julkaisijain
kanssa sopimukset on ymmärtääkseni solmittu.

Mutta omaan yksityiseen käyttöönhän kai voi tehdä kopion - vaikka nyt
romppumuotoisenkin.

Ja jos Kai Ekholmin uhkaukset on lupa ottaa vakavasti, ennen pitkää koko
suomalainen painotuotteisto on tavoitettavissa verkon kautta. Siihen
projektiin Sarjainfonkin voisi kuvitella kuuluvan. - Tosin Ekholmin projekti
on pitkä projekti; ainakaan minä tuskin ennätän päästä lukemaan Infoja
internetistä.

Tämän verran olen tätä asiaa saanut kaivelluksi.

*** Heikki

--
Heikki Kaukoranta
(heikki.kaukoranta@helsinki.fi)