Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] harmaasävyt

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 14:48:48

> Mitä teillä on harmaansävyjä vastaan? Itse saan ihan täysin aivan
tarpeeksi
> mustaa ja terävää jälkeä grayscalellakin, eikä minun siten tarvitse
valtavaa
> resoluutiota käyttää. Kontrastin ja kirkkauden säätäminen toki kuuluu
asiaan
> ja tulevan painomateriaalin laatu pitää tietysti ottaa huomioon mutta
hei...
> bitmap ja artline mai äääs. Harmaansävyt kelpaavat useimmiten oikein hyvin
> eikä niiden olemassaoloa edes kukaan huomaa.

> [...]

No ei vaan kyse on siitä, että bitmap-kuvana skannattaessa skanneri jakaa
skannattavan kohteen tasan kahteen väriin: mustaan ja valkoiseen. Tällöin
esimerkiksi vaalean harmaan lika yms. tahrat eivät näy skannatussa
piirroksessa, kun ne ovat lähempänä valkoista kuin mustaa. Eli viiva on
mustaa ja tausta on puhtaan valkoista.

Tokihan kuvan voi muuttaa myös jälkikäteen Photoshopissa yksivärikuvaksi tai
käyttää erilaisia filttereitä näiden poistamiseen, mutta miksi suotta nähdä
ylimääräistä vaivaa kun työmäärää voi vähentää jo skannausvaiheessa.

Ts. tussipiirrokset kannattaa kyllä skannata suosiolla bitmap-kuvina, mutta
tietenkin lyijykynäpiirrokset ovat asia erikseen.

Eikä kyse ole pilkunbylsimisestä. Oikean tekniikan valitsemisessa on aika
iso vaikutus siihen, miltä kuva näyttää lopullisessa käyttökohteessaan.

Juha