Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Karvaan makuista hopeaa...

From: jvainio@urova.fi
Date: 09.03.2003 - 16:16:16

Viime perjantaina julkistettiin tulokset amerikkalaisesta kilpailusta, johon
olin lähettänyt viime vuoden aikana opiskelijavaihdossa tekemiäni sarjakuvia.
Kilpailun järjesti United Media -suuryrityksen takana oleva jättiyritys Scripps
Howard ja se oli osa heidän "National Journalism Award" palkintojaan. Minä
kisasin kategoriassa "Best College Cartoonist", jossa annetaan palkinto (Charles
M. Schulz Award) vuoden parhaalle amerikkalaisen yliopistolehden
pilapiirtäjälle, sarjakuvapiirtäjälle tai humoristiselle kuvittajalle. United
Median osana oleva United Feature Syndicate on eräs maailman suurimpia
sanomalehtisarjakuvien levitysfirmoja: sen listoilta ovat saaneet alkunsa mm.
Tenavat, Karvinen ja Dilbert.
Minun kilpailutyöni oli julkaistu vaihtokouluni Kent State Universityn (Ohio)
sanomalehdessä keväällä 2002.
Voittaja sai viisi tuhatta dollaria, palkintopokaalin ja (olettaakseni) ilmaisen
matkan palkintogaalaan Washingtoniin. Minä päädyin tulemaan toiseksi ja saan
lämmintä kättä!
Kilpailussa ei jaettu kuin yksi palkinto, mutta sen lisäksi nimettiin tänä
vuonna kolme finalistia. Minun nimeni on siitä kolmikosta listattu ensimmäisenä,
joten tiedä sitten miten tuota pitäisi tulkita: olinko nyt sitten toisella vai
jaetulla toisella sijalla? Joka tapauksessa siis voitto oli kuitenkin
harmittavan lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana...
Kilpailun tuomareina olivat Jere (Zits) ja Baby Blues -menestyssarjojen
kirjoittaja Jerry Scott, Ohion yliopiston sarjakuvakirjaston kuraattori Lucy
Caswell ja Late Night With Conan O'Brienin kestovieraana tunnettu amerikkalainen
tv-kasvo Al Roker. Kilpailun aiempia voittajia ovat mm. Turvatarha (Liberty
Meadows) -sarjan Frank Cho.
Oletettavasti kilpailutöitäni tullaan näkemään Lapin yliopiston graafisen
suunnittelun opiskelijoiden tulevan kevään sarjakuvajulkaisussa 66:25 numero
kolme (jonka kakkosnumeroa Kivi Larmola taannoin Sarjainfossa kuvasi sanoilla
"kyljet repee").

---Jyrki Vainio