Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] vettä myllyyn

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 13.02.2003 - 17:25:25

> Se että tiiviissäkin formaatissa pystyisi kertomaan jotakin suurta,
> tärkeää, niitä Kiven metafyysisiä elämyksiä, on ehkä vain kaunis uni.

Ben Katchor on kyllä tehnyt elämää suurempia sarjakuvia puolen sivun
formaattiin. Vaikea laji, vaikea laji... Katchorin tekstipainotteinen
kerronta ehkä toimii helpommin tuollaisena kuin kuvallisille kohtauksille
perustuva.

Vaikeudesta pakko sanoa vielä, että tuskin kukaan TAVOITTELEE vaikeutta
kerronnassaan. Tietysti joku voi ajatella että taidejutun pitää olla
vaikea, mutta silloin ollaan ainakin minun mielestäni hakoteillä. Vaikeutta
voivat luoda sellaiset pyrkimykset kuin monitasoisuus, monimerkityksisyys
tai tarinat, joissa tekijä haluaa mahdollistaa lähes minkälaisen tulkinnan
tahansa, joissa merkitykset siis ovat täysin hajallaan. Hyviä juttuja ovat
minusta sellaiset, joista pystyy nauttimaan tajuamatta mitään, mutta josta
voi tajuta vaikka mitä.

Toisinaan olen aivan riemuissani teoksista, joista ei tajua oikeastaan
mitään. Sellaisia ovat ainakin Peter Greenawayn elokuvat. Silloin tulee
sellainen olo, ettei ainakaan ahmaissut teosta yhtenä suupalana (kuin
jotain kulutushyödykettä). Vieläkin mietin muutamaa kohtausta Greenawayn
oudosta elokuvasta, jonka näin R&A-festareilla vuonna 2000.

Tosin yleensä ei ole hauskaa, jos ei tajua mitään, eikä ole edes hauskaa.

ville