Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Suomalaiset omakustanteet

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 07.02.2003 - 16:02:02

Reima:
> Mutta ovatko omakustanteet edelleen, tästä huolimatta, vain pienten
> piirien piperrystä, vai onko niillä enemmänkin merkitystä? Tuo kysymys
> tulee vaan mieleen kun miettii esim. alan kuuluisimpien (valtavirtaa
> lähestyvien "omakustantajien") kuten Assojen painos/myyntimääriä...

Ranskassa ainakin valtavirta lähestyy enemmän Assoja kuin Assot
valtavirtaa. :) No, se siitä.

Assot tosiaan taitaa painaa jotain 1000-2000 kappaletta albumeitaan, eli
eipä ne paljon leviä (mun kirjahyllyyn asti kylläkin, mikä on aika kauas).
Se johtuu tietysti siitä, että niiltä puuttuu markkinointikoneisto.
Taidesarjakuvat myy aina huonosti, kuten runous ja muu tällainen. Se on
pienten piirien piiperrystä, mutta pienipainoksisella kirjalla voi myös
olla merkitystä paljon enemmän kuin laajalevikkisellä.

Mjoo. Onko enemmän merkitystä sellaisella albumilla, jonka 50 000 ihmistä
selaa läpi paskalla istuessaan, kuin sellaisella, joka on parille sadalle
suuri lukukokemus ja jää kirjahyllyyn loppuelämäksi?

Sitten on tietysti suuria klassikoita. Joku Laurence Sternen käsittämätön
valtava teos Tristram Shandy, jonka mies julkaisi 1700-luvulla
omakustanteena ja myi kottikärryistä kaupungin väelle. Siitä tuli suuri
klassikko, joka on käännetty useille kielille, ja jolla sanotaan olevan
suuri merkitys eurooppalaiselle romaanikirjallisuudelle. Eipä sitä silti
kovin moni viitsi lukea. Suomennosta on varmaan otettu tuhannen kappaleen
painos, joka on myyty lähinnä yliopistoille, kirjastoille ja akateemisille
ihmisille kirjahyllyn koristukseksi. Ja sittenkin se voi olla suuri
lukukokemus. Mulle oli.

Suokaa anteeksi. Taas Reima sai innostettua saivartelemaan...

ReiMA!!!

ville