Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] RE: [puhekupla] Re: pepe le pew - mikäolikaan suomeksi

From: sami.ronkainen@nokia.com
Date: 30.10.2002 - 09:47:47

> Miksiköhän niin monien käsitys piirroselokuvien äänittämisestä tuntuu
> tarkoittavan falsetissa irvokkaalla äänellä riekkumista?

Pekka Lehtosaari (joka on siis vastannut ilmeisesti kaikkien(?) viime vuosien pitkien Disney-piirrettyjen suomenkielisestä dubbauksesta) on tästä aiheesta puhunut useammassakin näkemässäni haastattelussa. Lehtosaaren näkemys tuntuu olevan, että ääninäytteleminen pitääkin viedä totaalisen "yli", jotta kuva ja ääni sopivat yhteen. Eli kun piirroshahmo venyy ja paukkuu, pitää sen äänenkin olla vedetty kunnolla överiksi.

Itse en ole kyllä Lehtosaaren kanssa ihan 100% samaa mieltä. On tuossa varmaan tiettyä ideaa takana: kuvan ja äänen tyylien pitää jollain lailla tietysti sopia yhteen, mutta jos piirretty kuva jo korostaa liikettä kaikin keinoin, niin ei siitä minusta suoraan voida päätellä, että äänen pitäisi tehdä sama. Ja toisaalta ylinäytteleminen vaikuttaa ylipäätään olevan kovin hankala taiteenlaji, eivätkä kaikki sitä hallitse.

Ohessa linkki Heidi Kyrön haastatteluun Mulan-elokuvan tiimoilta. Siinä Kyrö sanoo että kun pelivälineenä on pelkkä ääni, pitää ääninäytteleminen tehdä niin että ilman kuvaakin käy selväksi esim. mitä hahmo tuntee...itseäni jäi ihmetyttämään, että eikös siinä piirroselokuvassa kuitenkin ole myös kuva mukana? Jos puhuttaisiin esim. kuunnelman teosta, voisin olla samaa mieltä Kyrön ajatusten kanssa.

http://www.film-o-holic.com/haastattelut/kyro_mulan.htm

Tietysti voi olla, että Lehtosaaren dubbauksissa homma toimiikin sopivassa tasapainossa (en ole kovin monta Disney-piirrettyä suomeksi katsonut, mutta esim. Toy Storyt yllättivät tasokkuudellaan - odottelin falsetissa irvokkaalla äänellä riekkumista, mutta yllätyin positiivisesti) ja ne onkin jotkut muut, jotka ovat ottaneet Lehtosaaren haastatteluista yllämainitun vinkin vastaan osaamatta soveltaa sitä ;-)

                        -Sami-