Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Mistä hyviä sarjakuvavälineitä?

From: Aura Ijas (auraia@hotmail.com)
Date: 15.10.2002 - 19:50:50

>Eikö kopiopaperi ole aika ohutta, jos vaikka tussaa, niin useimmiten se
>tulee paperista läpi. Käyttääkö kukaan A3 tai suurempaa paperia?

Jep, aika ohutta se yleensä on, mutta kopiopapereissakin on eroja. Itse olen
ihan menestyksellä tussannut india inkillä kopiopaperille. (Pelicanin tussi
menee iloisesti läpi eikä paperi kestä loputtomiin mitään pullotussia.)
Tussaus kannattaa myös hoitaa valopöydän avulla, sillä kopiopaperilta ei
usein saa kumitettua lyijykynän jälkiä mitenkään menestyksekkäästi....
Paperi ei myöskään saa olla liian sileää jos piirtää pullotussilla, se on
takkuista hommaa.... Tulostinpaperi on yleensä paksumpaa ja karkeampaa.
Huopakynille kopiopaperi on jees, mutta kannattaa hankkia hyvälaatuista.

Olen käyttänyt Cansonin luonnospaperia - ei siis sitä oranssi-kantista vaan
sitä 120g tai jotain - suht halpaa ja sopivan paksua. Ja happovapaata.
Piirrän yleensä A4 ja A3 papereille. Alppareille A3 on hieman
suositeltavampaa.

Aura

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com