Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Festareiden pienlehtiannista

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 27.08.2002 - 10:34:34

>Olisin odottanut vielä enemmän omakustantajia

Omakustantajia on enemmänkin, mutta tilaa on rajatusti, joten jokaiselle ei
tänä vuonna herunut omaa pöytää. Mutta aika hyvin tuo tila vaikutti
riittävän ainakin pinnalta katsoen? (Minähän en tänä vuonna ollut sitä
jakelemassa halukkaille.)

>Samaa kuitenkin itsekin olen päivitellyt, kun nykyään tuntuu toi 2
>ekiä olevan jo vakio, kun "sillon ennen" hyvän pienlehden sai viidellä markalla.

Niin, tottahan tuo on. Silloin ennen kyllä maksoi esim. tupakka-askikin ihan
jotain muuta kuin nykyään. Eli karu totuus on se, että pienlehtien hinnat
nousevat elintasoindeksin mukana, vaikkakin viiveellä. Kun painatus- ja
kopiointipalvelut kallistuvat, niin lehdet seuraavat perässä.

Kun itse aloittelimme v. 1993, niin 30-40-sivuisen A4-lehden pystyi myymään
10 markalla ongelmitta. Jonkun vuoden kuluttua huomasimme ettei se enää
onnistu, ja tänäpänä joutuu pyytämään jo 20 markkaa, jos kansiin haluaa edes
kopiokoneella lisäväriä. Paska juttu.

Tosin meidän pöydässä en kuullut hintojen kauhistelua, pikemmin jotkut
ilahtuivat siitä, että näinkin halvalla (50 senttiä - 5 euroa) lähtee, kun
alakerran alpparit maksavat väh. 7 - 9 ekiä. (En ota vastuuta tuosta
alakerran hinta-arviosta, se on asiakkaiden tekemä).

>Pelkän taivaan ympärille ei voi festaria järkätä vai voiko.

Voi, mutta se ei sitten oo Helsingin sarjakuvafestivaalit, vaan se
pienlehtifestari jota vuodenvaihteessa oltiin jo suunnilleen perustamassa.

>Siis se listaa pelkät ruotsalaiset! Suomessakin joku kai jo väsää
>sellaista, en vaan tiedä kuka?

Onko todella Suomen Indie Index tulossa? Sehän olisi loistava uutinen! Olen
itsekin joskus miettinyt esim. Suomen sarjakuvapienlehtihistorian
kokoamista, mutta homma vaatisi aivan liikaa, jotta siihen oikeasti
ryhtyisin. Jos jollain taholla nyt on vastaava hanke tekeillä, nostan
todella hattua! (ja ostan teoksen, kunhan se valmistuu)

t: Maria :c))