Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Myydyimpiä kirjoja, U.R. ja Festareista

From: Tarja Heinonen (theinone@kotus.fi)
Date: 27.08.2002 - 09:52:52

Pari kolme kommenttia eilisistä puheenaiheista:

On Mon, 26 Aug 2002, timo ronkainen wrote:

> Lukevatko samat ihmiset Tarua Sormusten herrasta ja Taskareita (mutta eivät
> juuri muita sarjakuvia?) Miksi sarjakuva saa olla ihme kökköä, mutta
> tekstikirjan pitää olla hyvä?

Olenkohan ainoa, jonka mielestä Taru Sormusten herrasta ei ole mitään
kovin korkeatasoista luettavaa? Ainakin suomennos on aivan kökkö,
sain teoksen luettua vain peräänantamattomalla sisulla. (Päätin
lukea ao. teoksen n. 10 vuotta sitten ihan yleissivistyksen tähden.)
Kaunokirjallisuuden kovaan sarjaan, Tshehoviin ja Steinbeckiin etc., on
tällä eepoksella valovuosien matka.

> [...]
> From: Marko Leinonen <marko@remedy.fi>

> Mutta olen iloinen että viimein joku taas yrittää tämänkaltaista lehteä
> käynnistää. Hyvä idea on sisällyttää mukaan elokuva ja peliuutisiakin,
> joka ehkä lisää vähän lukijakantaa.
>
> En sitten tiedä onko hyvä idis laittaa kotimaisiakin sarjakuvia
> joukkoon. Kyllä kotimaiset sarjikset saa luettavakseen (jos niitä
> haluaa) aika hyvin muutenkin. Mutta tämä lienee vain henk.koht.
> mielipiteeni, koska nykypäivän suomisarjis (viedään vaan roskat) ei
> kauheasti kiinnosta. ;) Mutta tämähän johtuu tietenkin omasta huonosta

On varmaan vaikea löytää mahdollisimman moneen makuun sopiva
cocktail. Itse olen sarjakuvien ystävä (monenlaisten), mutta
pelit jättävät kylmiksi. Kotimaisten sarjakuvien tylsärealismi
ei pure minuunkaan, mutta en sentään aivan erottelematta hutkisi
kaikkia tekijöitä. Esim. Pentti Otsamon sarjakuvia arvostan
suuresti, kyllä realismi voi olla hyvääkin. Pauli Kallion
viime aikojen käsikirjoitukset ovat kyllä olleet pehmeitä kuin
Tabermannin runot (??); ne uuvuttavat tällaisen tädinkin.
Tosin P.K:lta löytyy uran varrelta kaikenlaista. Itse olen
tykännyt jopa laiskanpulskeista FC-jalkapalloseurastripeistä.
Joukossaan on helmiäkin. Pahin ongelma käsisten suhteen lienee
kuitenkin se, että nuoremmat tekijät näyttävät järjestään
ponnistavan taidekoulupohjalta. Piirrokset ovat parempia
kuin esim. itse pystyisin tuottamaan, mutta varsinainen sisältö jää
liian usein latteaksi. "Rajut" yritykset taas näyttävät
37-vuotiaan naisen silmin säälittävän pateettisilta.

> Date: Mon, 26 Aug 2002 15:34:52 +0300
> From: Maria Björklund <maria.bjorklund@pp.inet.fi>

> Tämä muakin kiinnostaisi kovasti. Meidän pöydässä Pienlehtitaivaassa
> myynti oli SURKEA kaikkiin aiempiin vuosiin verrattuna.

Oma kokemukseni festareista oli suht sympaattinen, mutta Pienlehtitaivas
menetti tänä vuonna yhden uskollisen asiakkaansa koska en jaksanut
kiivetä sinne lastenrattaiden kanssa. (Siis arvioin, että en
niin välttämättä halua sinne ylös, että sinnittelisin vielä yhtä
kerrosta.) Useimmilla osallistujilla ei ollut kuitenkaan pienokaisia
mukanaan, joten en usko että tämä oli sen yleisempi ongelma.
Samaten festarikysely jäi kohdaltani täyttämättä, koska siinä oli
pöydän ympärillä porukkaa ja en mahtunut väsähtävän ipanani kanssa
sekaan.

Terv. Tarja Heinonen