Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Uusi Ruutu ja Saarelan elokuva

From: jkuusine (jkuusine@siba.fi)
Date: 27.08.2002 - 09:11:11

On Mon, 26 Aug 2002 voinonen@mappi.helsinki.fi wrote:

> Olen samaa mieltä Markon kanssa, että Uuden ruudun mainoslehdykkä ei ehkä ollut
> omiaan luomaan mielikuvaa laatulehdestä vaan vaikutti hieman sellaiselta
> harmittomalta "ihan kiva" meiningiltä, ainakin jos ei vaivautunut lukemaan
> lehtistä tarkemmin. Mutta kaikenkaikkiaan lehti vaikuttaa minun mielestäni

 Joo, täällä päässä myös vähän kummasteltiin tätä apu/seura-tyyppistä
mainoskanpanjaa. Joudun alkuun ottamaan skeptisen, kyräilevän linjan: pari
ekaa numeroa aion lukea kirjastosa, ja sitten vasta tilata. Sitä on
jotenkin tullut kyyniseksi kaikenmaailman Elokuva- tyyppisten
puffijulkaisuiden myötä.
 Myös tuo "vähän sitä sun tätä" - linja tuppaa karkoittamaan
mahd. tilaajan jos toisenkin. Pystyykö sarjakuvat, leffat ja pelit
niputtamaan yhteen lehteen hyvin?

 Toivon, että pystyy.

> hyvin mielenkiintoiselta tulokkaalta ja jään seuraamaan mielenkiinnolla
mitä
> hommasta syntyy! Hieman kyllä kritisoisin nimivalintaa. Minua vanhemmat
> asianharrastajat ovat kertoneet että joskus muinoin oli Ruutu-niminen lehti.
> Mutta kenelle alle 30-vuotiaalle tuo Uusi Ruutu nimi sanoo mitään? Entä sille

 "Uusi Ruutu" kuulostaa jotenkin sosialistis-radikalistiselta. Että
nyt puhaltavat uudet tuulet, tai jotain. Varmaan tähän näkemykseen
vaikuttaa 90-luvun alussa vastaani tullut Kansallisen Radikaalipuolueen
(=uusnatsipuolue) lehti Uusi Suunta. "Uusi Ruutu" on tosin myös
underground-vivahteisen makuinen nimi. Jos Zappa olisi tehnyt sarjiksia,
niin lehden nimi olisi voinut olla Uusi Ruutu. The New Diamond! You Can't
Do This In Panels Anymore!

> Marko -oliko tuo tietoista provokaatiota vai silkkaa tietämättömyyttä? Miten
> niin kotimaisia sarjakuvia saa hyvin luettavakseen? Tarkoitushan on varmasti
> saada kotimaista sarjakuvaa LAAJEMMAN yleisön tietoisuuteen! Kuka elokuvista
> kiinnostunut kajaanilainen bussikuski käy ostamassa Kiasmasta kotimaisia
> sarjakuvia? Sitä paitsi ei kaikki kotimainen sarjakuva ole inhorealistista
> arjenkuvausta niin kuin sinä näytät luulevan. (sanopa, kun sinä hieman töitäni
> tunnet teenkö minä sellaista sarjakuvaa?) Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta
> koita nähdä asiat hieman laajemmin. :)

 Sori, on pakko sohaista.
 Kotimainen sarjakuva elää mielestäni hyvin mielenkiintoista aikaa. On
pirusti lahjakkaita piirtäjiä: on graafikkoa, taikkilaista, taiteilijaa,
muotoilijaa.
 Mielestäni muodolla ja sen tuomalla tietynlaisella tosikkomaisuudella on
kuitenkin tällä hetkellä todella vahva ylivalta suomalaisessa
sarjakuvassa. Mahd. sanoma, juoni ja sisältö ovat hätää kärsimässä. Ja jos
halutaan sitä "suuren yleisön suosiota", niin se vaatii noita kahta
viimeksimainittuakin.
 Meiltä tuntuu puuttuvan jonkinlainen välimuotosarjakuva, jossa olisivat
em. speksien parhaat puolet. Hyvä huumorikin olisi plussaa. Nyt näyttäisi
olevan tarjolla vain muotosarjakuvaa ja hirveätä myrkkyhömppää.

 Kuka haluaisi ruveta julkaisemaan välimuotosarjakuvia?

 Haluan tässä välissä myös painottaa, että me kaikki piirtäjät ja
piirtelijät olemme varmasti Hyviä Ihmisiä: älkäätte ottako näkemyksestäni
hernettä nenään, en minä mitään pahaa. Toivotaan, että Uusi Ruutu
täyttää vallitsevaa tyhjiötä, joka toisaalta voi olla myös omassa
päässäni, en tiedä.

 Ja käykää tosiaan katsomassa se "Hengittämättä & Nauramatta" Andorrassa
tuen vuoksi, vaikka filmi tuleekin teeveestä marraskuussa. Ohjaaja Saara
Saarelan mukaan kyse on "novellielokuvasta", ja mikä ettei, kesto on
sopiva hiukanyli tunti, just' passeli. Loistavia näyttelijöitä, ihanaa
kaisarastimomaista airhead-meininkiä, söpöilyä, friikkeilyä, ja oikeasti
hauskoja juttuja. Aikana, jolloin suomalainen elokuva ei näytä menestyvän
ilman (alastonta) Irina Björklundia, on hieno piristysruiske tällainen
pienimuotoinen helmi. Ja onhan siinä sentään Björklundiakin, tosin Marian
muodossa.
 Sarjakuvateema jäi kyllä jotenkin oudosti kesken filmissä, mutta eipä
tässä nyt kannata lähteä niponipolinjalle. Hyvä se oli!

-Qsine-
www.jannekuusinen.net
jkuusine@siba.fi