Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan myytti: triviaa Jiposta jatkuu

From: Kari Salonen (karisa@kolumbus.fi)
Date: 23.07.2002 - 21:36:36

Haa,

Joku muukin on pienenä törmännyt Jippoon. Minulla jäi pariin numeroon, kun
huomasin olevani sittenkin vähän niiden vempaimien ja Tulitukkien
kohderyhmän ulkopuolella.
Mutta tiesittekös tätä? Jippo oli alun perin ranskalainen Pif Gadget, joka
ilmeisesti toimitettiin aika lailla sellaisenaan suomeksi - ehkä ylipäätään
pohjoismaihin, kuten tällaiset hankkeet kai useimmiten ovat kulkeneet.
Pif gadget muuten kuopattiin vasta aivan hiljattain, huomasin kun tutkin
äsken internetin osumia.
Pif gadgetissa taas kuulemma ovat aloittaneet eräätkin merkillisen aikuiset
sarjat, kuten Mandrykan "Le Concombre masqué ja Prattin Corto Maltese.
Myös Jean-Claude Forest ja Gotlib tekivät hommia Pifille ja sen edeltäjälle
Vaillantille.
Jotenkin näitä nimiä on vaikea yhdistää muistikuviini Jippo-lastenlehdestä...
Jännää tämä trivia.

Miehenne hakukoneiden ääressä

KariS
karisa@kolumbus.fi
"Työmme on tietää kaikki.
- Sanoisin jopa: tiemme on työtä kaikki."