Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: Aihe: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 10.07.2002 - 19:12:12

> Ratkaisu? Se mita taalla joku jo mainitsikin: sarjakuvantekijoiden tulisi keskittya tekemaan mahdollisimman hyvia sarjakuvia. Suomalainen kulttuuri ei ilman apurahoja ela, sarjakuva mukaan lukien, ollen siis apurahataidetta , ts. taidetta.

Noh noh. Tässä vuorenvarma menestysvinkki; Alkakaapas piirtää Tuntematonta sotilasta sarjakuvaksi. (Jos Linnan perikunta sallii..) Vaikka kaksi- tai kolmiosainen albbarisarja. Jos jälki on yhtä tasokasta kuin mitä punainen ja valkea korkkari olivat, niin myy takuulla tommoset 50.000 kipaletta per albbu, ostetaan joka ikiseen kouluun ja kirjastoon ilman kummempaa markkinointia.Mainetta tulee varmasti ovista ja ikkunoista ja kotimaisissa sarjakuvapiireissä saa lähtemättömän maineen.

Joo, ja täsmentääkseni aiempaa puolihuolimatonta heittoani. Ei tietenkään enää ole syytä menestyselokuvia muokkailla sarjakuviksi, mutta kyllä sarjakuvat yhä ja jatkossa voivat kerronnallisessa tasossa kilpailla elokuvien kanssa. Olen lukenut jonkin version Watchmenin elokuvakäsikirjoituksesta, ja vaikka kyseessä oli Terry Gilliamin projekti niin voi paratkoon mitä muhjua kyseinen teksti edustaa. Olisiko Watchmen ollut parempi 70+ miljoonan dollarin leffana kuin sarjakuvaromaanina, jota myös "sarjakuvan Sodaksi ja rauhaksi" on kutsuttu. Kysykää keltä vaan nykyajan PokeGameBoylta niin tiätenkin olisi.

Menenpäs nyt tästä levolle, Booktorin pohjiksi lukemaan ihan oikeaa kirjaa: Lionel Whiten teosta Yksi tuhannesta (Ilves-sarja 45?). Mainio kirja, josta eräs lupaava nuori ohjaaja, Stanley Kubrick nimeltään, ohjasi kelpo trillerileffan The Killing / Peli on menetetty. Kirja ja elokuva vastaavat aika mukavasti toisiaan, mikä luo tiettyjä positiivisia odotuksia Kubrickin uraa kohtaan. Ehkä joskus katson jonkin toisenkin hänen ohjaamansa vilmin.

t. Vesa

PS: "Jack T. Chickin" sarjakuvatisointi Titanicin tuhosta on huomattavasti uskottavampi kuin sen jonkun kanadalaisen rekkakuskin vääntämä elokuvaversio. Kokonaisuus tosin onnahtelee, mutta niin se tekee elokuvankin kohdalla. www.chick.com