Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Minä, tukkumyyjä

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 03.07.2002 - 17:08:08

Vesa kirjoitti:
>Suuri Kurpitsakin ja
>Vacuum pyrkivät aikoinaan olemaan, ovat ehkä vieläkin. Ainakin reilumpia
>kuin albumeita varastossa lojuttava Kirjavälitys, ymmärtääkseni?

Tarkennanpa vähän omalta kannaltani: Vacuum ei koskaan ole ollut
varsinaisesti tukkumyyjä. Valikoimamme on kyllä sisältänyt, ja sisältää yhä,
paljon sellaistakin, mikä ei ole itse kustantamaamme. Nämä muut lehdet ovat
tulleet lähinnä lehtivaihtojen kautta, ja olemme ottaneet yleensä
korkeintaan 5-10 kpl kutakin. Joitain nimikkeitä, kuten vaikkapa Ubua, on
toki vuosien saatossa myyty paljon enemmän.

Tämä pienimuotoinen toiminta on osoittanut ajan kuluessa järkevyytensä: Kun
sarjisfestareilla pöydällämme on esim. viiden tuotteen sijasta 20 - 30 eri
nimekettä, on selvää että myynti paranee. Ja toki vaihtojen kautta Vacuumit
hupenevat käsistä nopeammin.

Mutta rahalla emme ole ostaneet lehtiä edelleenmyytäväksi, emmekä ottaneet
myyntitiliin, muuta kuin ihan poikkeustapauksissa. Sellainen oli esim.
Marcel Ruijtersin Troglodytes, jota minusta piti saada Suomeen myyntiin,
vaikka näin pienimuotoisestikin. (Mainos: Troglodytesin kakkososaa on meillä
1 kpl jäljellä - eli vielä ehtii!).

Reiluja olemme yrittäneet olla, vaikka juuri kenenkään taloutta tuskin
olemme onnistuneet tukemaan, paitsi Vacuumin... Mutta homman hyöty onkin
monelle vielä meitäkin pienemmälle lehteilijälle ollut lähinnä se, että omia
tuotoksia saa ihmisten ilmoille myyntiin (=sarjisfestareille,
sarjakuvatapaamisiin) tarvitsematta itse vaivautua.

Te "pienet lehteilijät" jotka olette jaksaneet lukea tänne asti, niin
ottakaa toki yhteyttä, vaihtokauppoja teemme yhä!

t: Maria :c))