Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarjakuvan arvostus nousussa

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 03.07.2002 - 13:00:00

Hyviä pointteja tänään Reimalta.

> Haavikko viime viikolla radiossa loihe lausumaan:
> "Kirjailija katkeroituu aina jos hän tavoittelee jotain." Tämä
> tarkoitti jotakin sellaista, että ei ole kirjailijan tehtävä huolehtia siitä
> mihin hänen teoksensa joutuu.

Hah hah hah. Paavo Haavokkoko? Miehellä on kyllä malka silmässään. Sehän
perusti kustantamon julkaisemaan omia kirjojaan sen jälkeen, kun oli toiminut
ainakin 15 vuotta Otavassa korkeassa virassa ja antanut Otavan julkaista omia
teoksiaan. Haavikko on tyyppiesimerkki kirjailijasta, joka on huolehtinut
kirjansa kauppaan asti.

Haavikon sanonnat on yleensäkin suhteutettava aikaan, paikkaan ja vielä moneen
muuhunkin asiaan. Ei kyllä aukene ajatus, että olisi hyvä olla tavoittelematta
mitään. Ei se istu ainakaan Haavikkoon, jonka ensimmäinen runokokoelmakin oli
suunniteltu iskeytymään modernismin aallonharjalle ja käytti tietoisesti sen
ajan eurooppalaisen muotirunouden uusimpia keinoja... Ei siitä enempää.

> Mutta siinä vaiheessa kun yksittäinen taiteilija alkaa yrittää muuttaa
> Suomalaisen kirjakaupan tai lukevan yleisön makua hän alkaa olla merta
> kauempana kalassa, kaukana omasta lestistään.

Kyllä sarjakuva on sellaisessa vaiheessa, että sarjakuvataiteilijoiden on
melkein pakko toimia myös muualla kuin piirustuspöydän ääressä, jotta voisi
viedä eteenpäin alaansa. En usko minäkään, että kannattaa painia Suomalaisen
kirjakaupan kanssa, mutta kyllä levittämisen suunnittelu (vaikka ei sitten itse
levittäisikään) on tärkeää puuhaa nyt, kun sarjakuvaa saa vain Helsingistä.

> Olen kyllä sitäkin mieltä, että sarjakuvapiirtäjä voisi toimia alan
> vakiintuneissa yhdistyksissä (jos hän kaipaa muutosta), sillä ne ovat
> vaikutuskanavina tehokkaampia kuin vaikkapa purnaaminen tällä listalla.

Enpä tiedä. Taitaa olla samantasoista puuhaa.

> Sarjakuvapiirtäjän tärkein homma on mielestäni tehdä PAREMPIA
> SARJAKUVIA.

Samaa mieltä!

> Asiallinen pointti. Vaikka Suomi on välisarjan maa, meiltä puuttuu
> sarjismeiningeistä myös se väliporras, eli tukkumyyjä.

Tuossapa pointti, joka on tarpeen tässä keskustelussa. Tosin senkin voi vain
todeta. Vai alkaisiko joku tällä listalla tukkuportaaksi? Anyone? No, joka
tapauksessa tämä on suuri ongelma.

Voikaa hyvin!

ville