Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] Helvetistä -visa (spoilaa?)

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 24.04.2002 - 10:13:13

>Kannattaa hankkia se kokonainen, puhelinluettelon paksuinen koosteteos,
>jonka yhteydessä on myös taustatarina "Dance of the Gull-Catchers".

Tuon suomalaisen painoksen oheisteksteissä "Danceen" viitataan jatkuvasti,
futuurissa, mutta en tiennyt että se oli myös valmistunut. Kiitettävää
pitkäjänteisyyttä Moorelta.

>Siinä Moore ja Campbell pistävät "aukottomia" todistelujaan
>halvalla: "Koko juttu on löyhää pseudo-historiaa".

Ne todisteluthan eivät alunperinkään väitä olevansa mitään aukottomia.
Liiteosassa vilisee lauseita kuten "sivut x-y ovat fiktiota" tai "kirjassa
se-ja-se väitetään että Marie tapasi jonkun henkilön klo se-ja-se, päätin
sitten että henkilö voisi olla vaikka tämä, koska se on tarinan kannalta
kätevää". Ja mukanahan on myös henkilöitä, joiden osallisuudesta
viiltäjäjupakkaan tai jopa historiallisesta olemassaolosta ei ole mitään
oleellisia todisteita. Eli jos lukee liitteet samaan aikaan kuin itse
sarjakuvankin (kuten minä tein), saa jatkuvasti muistutuksia siitä, että
alpparit ovat pitkälti fiktiota, loppujen lopuksi. Tosin joukossa on toki
myös historiallista tosiasiaa.

>Täällä Turuuskin riehui sota-aikana (1943-44?) silkkisukkakuristaja, joka
>tappoi myös neljä tai viisi naista, vaan teoistaan vaiettiin
>poikkeusolojen takia.

Onkos tuo jotain sukua Kuopion sukkahousumurhaajalle? Eikös hänkin jäänyt
löytymättä? Vai ovatko molemmat vain saman legendan inkarnaatioita?

t: Maria :c))