Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Helvetistä-visa (spoilaa?)

From: vekatai@utu.fi
Date: 22.04.2002 - 14:27:27

> Ellei sitten haluta ajatella, että Marien sängyssä nukkuikin joku ihan
>muu, ja hän itse selvisi säikähdyksellä. Tietty tuo olisi mahdollista
>alpparin aiempien tapahtumien valossa, mutta minä kyllä luulin, että
>tummaverikkö, joka murhakohtaukseen oli piirretty, olisi ollut Marie...
>Kukas se sitten oli?

Tähän siis sarjakuvassa ymmärtääkseni viitataan, jotta Marien tilalla
olisi ollut joku muu.. tosin pitäisi lukea sarja uudelleen vahvistaakseni
asian laidan. Elokuvassa tehdään aivan selväksi, että silvonnan kohde ei
ollut Kelly. Viiltäjä-Jackilla ei ollut mitään tietoa siitä, miltä Marie
Kelly näytti, eikä hänelle sillä ollut väliäkään, paitsi jos uskomme
Mooren ja Campbellin tukemaa kuninkaallista salaliittoteoriaa (joka muuten
keksittiin mahdolliseksi motiiviksi vasta 1970-luvulla..)

> Just. Historiallisilla faktoilla ei ilmeisesti mitään väliä? Onko
> Marie Kelly leffassa Abberlinen "love-interest" vai?!?

Joo, historialla ei ole mitään tekoa elokuvan kanssa. Uusia hahmoja on
keksitty ja vanhoja yhdistelty suruttomasti (Mr. Lees+Abberline), ja
moraalista näkökulmaa painotettu jenkkisuuntaisesti. Olihan Kelly toki
sarjakuvassakin väsäämässä jonkinlaista vispilänkauppaa Abberlinen kanssa,
mutta se oli kovasti viatonta - ja niin se on elokuvassakin, mutta siinä
on sitten pitänyt oikein alleviivata että Abberlinea ei toki riko pyhää
avioliittoaan, vaikka irkkunaikkosta pussaakin.. Okkulttinen puoli on myös
kokonaan häivytetty.

Mutta on siinä hyvääkin. Kuvaus on kaunista, musiikki toimii ja kyllä se
tarinakin menettelee jos ei piittaa yhteyksistä/yhteydettömyyksistä From
hell - sarjakuvaan.

t. Vesa