Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jarkko Laine

From: Kari Salonen (karisa@kolumbus.fi)
Date: 11.03.2002 - 14:09:09

Anteeksi, jos saivartelen lisää, mutta:

Minulla ei ole keittänyt yli, mutta mahtaako tämäkään mainio keskustelu
tuoda yksiselitteistä vastausta siihen,
onko sarjakuva taidetta vai ei?

>Ensin pitäisi määritellä mitä on taide. Mitä se on?

Jos suvaitsette, tästä määrittelystä on taitettu peistä ainakin kaksisataa
vuotta, ilman lopputulosta.
Olisiko viisaampaa erottaa toisistaan käsitteet taide ja taiteenlaji?
Kaikki sarjakuva ei välttämättä ole taidetta, mutta sarjakuva on oma
taiteenlajinsa;
vastaavasti kaikki kirjallisuus ei ole - eikä yritäkään olla - taidetta,
mutta mitä sanoisitte, onko kirjallisuus taiteenlaji?

Minäkin nautin vaikkapa Paul Kleen ja Proustin taiteesta, samoin kuin
monesta päätä kyntävästä sarjakuvateoksesta -
enkä kuuna päivänä menisi vertaamaan, mikä niistä saa olla taidetta.
Nautin myös hyvästä viihteestä, enkä odota siltä samoja kiksejä kuin taiteelta.
Nautin aivan erityisesti silloin, kun nämä rajat hämärtyvät ja katoavat
näkyvistä.

Emmekös me halunneetkin tuomita Jarkko Laineen pikkusieluisuuden
ja tuntea ylemmyyttä avarassa sielussamme?

L'art pour l'art

KariS
karisa@kolumbus.fi
"Työmme on tietää kaikki.
- Sanoisin jopa: tiemme on työtä kaikki."