Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Tärkein syy olla tulematta festareille?

From: Vesa Kataisto (vekatai@utu.fi)
Date: 20.03.2002 - 11:23:23

Juupati juu. Kivaahan se on jotta keskustellaan ja hiiretkin pääsevät
murisemaan. Se mitä harva tuntuu hoksaavan on se, ettei sarjakuvassa pääasia
ole se ilmaisumuoto vaan sisältö. Eli ketä sarjakuva puhuttelee? Kehottaisin
ottamaan oppia Buster Keatonista tai Manu "muumio" Koivistosta: Tärkeintä ei
ole sisältö vaan päämäärä. Onhan se kivaa nyt kun turkkusessakin Priit Pärn on
useita vuosia kouluttanut nuoria animaationtekijöitä uusiksi priitpärneiksi.
Siten on saatu kolmekymmentä uutta animaatiotaitelijaa joista suurin osa ei
osaa kautta ole kiinnostunut tekemään kaupallista mainos-animatsuunia vaan
taidetta jota näytetään festivaaleilla. Viikko ollaan otsikoissa kun
"Hirbastikka" - animaatio saa kunniamaininnan Köskösögzetin festivaaleilla ja
lopun aikaa eletään apurahalla eli työttömänä.
Vaikka valtiovalta antaisi triljoona euroa päivässä sarjakuvalle niin ei se
ketään kiinnosta jos näin syntyvässä sarjakuvassa ei ole muuta kuin
taiteellista antia lukijalle. Kylmä totuus on se että festarit on
kaupallistettava roudaamalla paikalle Frank Miller tahi Jim Davis (yök yök
yök) ja se loppu eli suuri yleisö tulee sitten itsestään. Ei ole mitään syytä
järkätä tapahtumaa jos siitä ei saa revittyä hyödyksi kuin pari Römpöttijuttua
Hesariin.
Me kaikki olimme kerran nuoria ja silloin oli ihanaa kun sai Sami Toivosen
nimmarin tai Jiin itsensä piirustaman Jasson albbarin etusivulle. Sellainen
antoi voimaa tulla toisenkin kerran festareille ja ostaa lisää sarjakuvia.
(Tämä ei koske minua kun oon niin hölmö että tulen kuitenkin kaikille
sarjisfestareille töppäilemään itteni, mutta minähän olenkin vasta
72-vuotias..)

t. Vesa