Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

RE: [puhekupla] Ammattilaiset kertovat miten asiat todella ovat

From: Kivi Larmola (kivi@kaapeli.fi)
Date: 20.02.2002 - 15:12:12

>Kiitos palautteesta! Terveisin viimeisimmän verkkosarjan tekijä.

Enpäs ollutkaan noita verkkosarjoja käynyt katsomassa, mutta mun täytyy olla siinä mielessä Hansin kanssa samaa mieltä, että jos Viikon Verkkosarjalla on tarkoitus tehdä Suomea ja Suomalaista Sarjakuvantekemistä tunnetuksi, niin se ei voi samaan aikaan olla vaihtoehtoinen pienlehti sähköisessä muodossa - nuoren sarjakuvantekijän ensimmäinen julkaisukanava; olipa kyse kuinka lupaavasta sarjakuvantekijästä tahansa. Ja tähän siteeraan arvosteluni lehdestä, jossa oli myös tuo viimeisin verkkosarja (ettekös te kaivanneet, että Infon pienlehtipalsta tulisi alas norsunluutornistaan tänne "sähköisen kansan" pariin;-) ):

"Telava
tulela@utu.fi

Kolme ei-niin-valmista sarjakuvapiirtäjää esittelee itsensä. Tuomas Lassinantilla on paras jännite kertoa ja välittää tunne, Teemu Ollikainen osaa pelkistää ja Risto Valjakalla on lupaus näkemyksestä, jolla uudistaa kerrontaa. Ja noin menee myös mun mielestä se järjestys, kuinka pitkällä ollaan sarjakuvan ymmärtämisessä. Jatkakaa."

...Eli tuollainen "ei voittoa, kiitämme kannatuksesta -juttu". Muutenkin viime ajoilta Verkkosarjasta löytyy aika lailla kivaa ja harmitonta huumoria, mutta voiko sellainen olla mielenkiintoista, mikä ei loukkaa ketään?

Jos taas on ideana se, että tarjotaan yksi kanava lisää saada töitä julki, siinä vaiheessa kun on "melkein mutta ei ihan", niin kaikkihan on kunnossa, ja Verkkosarja toimii ihan ok.

Muuten olenkin kyllä sitä mieltä, että sarjakuvan ja suomen asemaa maailmankartalla voitaisiin edistää parhaiten jonkinlaisella pitkällä aikavälillä jo julkaistuista parhaista mahdollisista töistä kootulla antologiasivustolla, jonka voisi mielellään sitten sijoittaa vaikka Sarjakuvantekijöiden tai Ulkoministeriön sivuille - Sarjakuvaseuran asia se ei edes ole. Eli: Hans - jos kokoat tuollaiseen antologiaan ehdotuksia, ne saa varmasti koottua omaksi sivustokseen, jota kelpaa näyttää vaikka arvoisalle Äidillesi.

Kivi

  • application/ms-tnef liite: stored