Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Jepulis

From: Teemu Ollikainen (temeteus@hotmail.com)
Date: 18.02.2002 - 11:14:14

> Mahtoikohan olla Chester Brownin Ed, iloinen klovni?

>- Shimo

Kyllä, tästä nimenomaan oli kysymys! Ei huono. Tuli muuten mieleen tästä,
että sarjakuvissa tuntuu olevan jopa elokuvia yleisempää sen tyylinen
hahmonkehittely, että jokaisen hahmon taustalta löytyy jonkin sortin
psykopatologiaa...varsinkin hc-taidesarjakuvassa...nythän on kovasti
jaariteltu siitä, miten elokuvien puolella pystejä kahmivat
sosiaalipornahtavat "päähenkilö on skitsofreenikko tai vähintään maanikko ja
kaikki muutkin ovat joko masentuneita tai persoonallisuushäiriöisiä"
-kehitelmät. Mielisairaudet ovat kiinnostaneet kansaa aina, nyt ne ovat
lähes muodikkaita. Eli: jos käsikirjoituksesi tökkii laimeiden hahmojen
takia, lainaa kirjastosta kirja "Psykiatria" (Lönnqvist et al, 1999) ja hae
sieltä syvyyttä hahmoihisi. Päälle pari oikkua tai piintynyttä tapaa, tai
kenties hankala päihdeongelma, niin johan film noir -sarjis alkaa saada
muotoa. Itse alan tosin olla aika lailla kurkkuani myöten täynnä tätä
trendiä, psyykkisten sairauksien kanssa eläviä ihmisiä saa katsella ihan
riittävästi työpaikallakin.

Teemu O.