Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Fw: Re: [puhekupla] Piirrosten säilymisestä

From: Jarno Elovirta (jarno@elovirta.com)
Date: 04.02.2002 - 21:09:09

---------- Alkuperäinen viesti ----------
From: Ville Ranta <ville.ranta@helsinki.fi>

> sarjakuvamuotoista päiväkirjaa.
> Opettajana ollut Tarmo Koivisto ihasteli tätä kovasti ja kehui kuinka
> hyvä tapa säilyttää muistoja tuo on - vaikka niitä lukisi vastaisuudessa
> vaikka yksi ja ainoa ihminen, tekijä itse.

Olen monesti haaveillut, että jaksaisin tehdä sellaista. Se olisi mahtavaa!
Mutta originaalien säilyttämisessä on kysymys muusta. Ei suinkaan siitä, kuinka
moni niistä on kiinnostunut tai niitä lukee.

> Minkä takia sitä sitten yleensä tuottaa taidetta, jos ei halua sen
> säilyvän?

Sarjakuvahan on painotuote (siis ne jotka julkaistaan siis ei esimerkiksi
päiväkirja joka on eri asia), eikä minusta sarjakuvaoriginaalilla ole kummoista
arvoa, luonnoksista puhumattakaan. Joitakin on toki hyvä säästää, sillä (kuten
Sihvis sanoi) jos meistä tulee kuuluisia (mikä on mahdollista) kaikenlaiset
hörhöt ja piirtävät jälkipolvet ovat kiinnnostuneita niistä. Tai saattavat ne
kiinnostaa esim. omia lapsiakin tai itseä sadan vuoden päästä. Mutta taiteen
tekemisen ja säilymisen kannata sarjakuvaoriginaalit on minusta
merkityksettömiä, koska säilyttämisen arvoisia ovat painetut työt.

Sitä paitsi sarjakuvapiirtäjällä piirroksia kasautuu eri tavalla kuin esim.
kuvataiteilijalla. Minä hävitän luonnoksiani noin viiden vuoden välein, kun
alkaisin muuten tarvita varastointitilaa. Originaalit kyllä säilytän, mutta
(palatakseni ensimmäisen viestin ongelmaan) on kyllä varsin samantekevää,
haalistuuko tussin jälki niissä vai ei.

ville