Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] kuinka suhtautua häirikköpostiin

From: Taina Värri (varri@optimyst.com)
Date: 04.02.2002 - 10:21:21

Tiedemaailmassa näköjään tarvitaan tällaisiakin ohjeita... :)

Osa tutkijoista osallistuu työnsä puolesta julkisuudessa käytäviin
keskusteluihin. Kun keskustelut (ja keskustelijat)kuumenevat yli asian,
tutkijoille alkaa sataa myös henkilökohtaista ja henkilöön menevää postia,
joka ei enää pitäydy asiassa vaan on tarkoituksellisen loukkaava.
Seuraavassa lyhyt ratkaisukeskeinen ja käytännössä kokeiltu opas aiheesta

                                   KUINKA KÄSITELLÄ HÄIRIKKÖPOSTIA

                                   1. Puhu saamastasi häirikköpostista
työtovereillesi

 Kokemuksien jakaminen auttaa sinua suhteuttamaan saamaasi häirikköpostia.
Saatat hyvinkin huomata, että häirikköpostin kirjoittajat lähestyvät
tavallisesti useita henkilöitä hyvin samankaltaisilla viesteillä. Tämä
tarkoittaa myös sitä, että sinä et henkilönä ole kirjoittajan vihan kohde,
vaan kohteena on se, mitä kirjoittaja uskoo ja kuvittelee sinunkin
edustavan. Jos posti on anonyymiä (kuten se usein on), joku saattaa silti
tietää kirjoittajasta jotain enemmän. Saadessaan nimen ja kasvot nimetön
uhka muuttuu inhimilliseksi.

                                   2. Pidä kiinni omista realiteeteistasi

  "Vaikka muut ovat poissa tolkustaan, sinun ei tarvitse ottaa siitä vastuuta"

Häirikköposti voi sisältää loukkaavasti esitettyjä ja näennäisesti
henkilöön meneviä yksityiskohtia (joita uuttera ja asiastaan innostunut
henkilö pystyy halutessaan kehräämään kasaan julkisista esittelyistä ja
keskusteluista - hänellä ei siis ole keinoja seurailla yksityiselämääsi).
Muista että kyseessä et ole sinä itse eikä edes työsi tai ajatukset joita
edustat, vaan kirjoittajan omat harhat.

                                   3. Älä aloita vuoropuhelua

 "Maailmassa riittää kusipäitä, mutta kaikille ei tarvitse ryhtyä
kusimittariksi."

Älä salli itseäsi vedettävän mukaan muiden harhoihin. Älä vastaa
sähköposteihin edes silloin, kun niiden ilmeinen logiikan puute ja väärät
faktat huutavat oikaisua.

                                   4. Älä mykisty

"Uo hiljaa nii hyvvää tullee sanoi ukko kun pässiltä päätä katkoi."

Häirikköpostin lähettäjät pyrkivät kontrolloimaan keskusteluja ja
vaientamaan itselleen epämieluisat keskustelijat. Heillä on valtaa vain
niin paljon kuin sitä heille annat. Älä siis vaikene heidän vuokseen - näin
vain päästäisit heidät kontrolloimaanelämääsi, ajatuksiasi ja tekojasi.

                                   5. Älä lue häirikköpostia enää jatkossa

Sinulla ei ole velvollisuutta pahoittaa mieltäsi häirikköpostista.
Tavallisesti jo lähettäjän anonyymiys paljastaa postin asiattomuuden. Voit
halutessasi pyytää jotakuta tuttavaasi avaamaan tällaisen postin puolestasi
ja referoimaan sen keskeisen sisällön. Sähköposteja varten voit asentaa
postiohjelmaasi estoja, jotka eivät päästä läpi tietyistä osoitteita
tulevia posteja. Voit myös mainiosti heittää asiattomat viestit ja kirjeet
avaamattomina suoraan roskiin, ellet sitten halua arkistoida niitä
mahdollista viranomaiskäsittelyä varten.

                                   6. Ilmoita asiasta asianomaisille tahoille

"Älä sure. Anna hevosen surra; sillä on isompi pää."

Erityisesti tuntemattomalta henkilöltä tulleista asiattomista
sähköposteista voit ilmoittaa viestin lähettäjän palvelimeen (valitusosoite
voi olla tyyppiä postmaster@palvelun.domain tai abuse@palvelun.domain) ja
pyytää heitä ryhtymään toimenpiteisiin (jäljitys, käyttöoikeuksien
evääminen). Jos saamasi häirikköposti on loukkaavaa tai sisältää
esimerkiksi kiihottamista kansanryhmää vastaan voit halutessasi tehdä
asiasta rikosilmoituksen poliisille.

                                   7. Jatka omaa elämääsi

 "2 busy 4 bullshit"

 Kun olet näin mapittanut häirikköpostin ö-mappiin, voit keskittyä omaan
elämääsi iloisena siitä, että sinulla sentään on sellainen! :-)

                                   Tuula Juvonen 12.01.2001

*

             *

      *