Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kysymys tekstauskynistä

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 03.02.2002 - 13:45:45

Aura:

Kari Sihvonen:
>Mitä väliä katoaako jälki vuosien saatteessa.

Karin kirjoituksessa on pointtinsa. Minusta sarjakuvan tekstaus on
visuaalinen ja esteettinen juttu. Haluan omien sarjojeni tekstauksen
näyttävän hyvältä ja sopivan piirroksiin.

Puhumattakaan siitä, että tekstin pitäisi olla helposti luettavaa. Muu on
turhaa. Tästä syystä olen kokenut monet juoksevaa tussia tai mustetta
sisältävät välineet itseni kanssa enemmän tai vähemmän epäyhteensopiviksi.

Kuten Kari asiallisessa kirjoituksessaan jo totesi, sarjakuvien
tekstaaminen (tai piirtäminen) tutkijoita tai originaalien kerääjiä varten
on selkeä osoitus kieroutuneesta mielestä. Sarjakuva tekstataan ja
piirretään painettavaksi. Tämän osoittaa nykyaikana jo sekin, että
tekstauksen tekee useimmiten kone.

Miten muuten palosuojaatte originaalinne? ;-)

Reima