Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] suomalaiset toimintasarjat jne.

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 12.12.2001 - 14:57:57

Matin matka maailmalle: peijakas, mie löysin sen!
Se puuttuu erinomaisesta bibliografiasta Suomalaiset sarjakuvajulkaisut 1904-66 sekä sen sähköjatkeesta [ http://www.kaapeli.fi/~sarjaks/alan/kirj/albm.html ].
Piirtäjä on Hjalmar Löfving, tekstin tekijä Kauko Veikko Tamminen. Eka painos ilmestyi 1947, 2.p. 1951, 3.p. 1965 ja 4.p. 1990. Uusimman kustantaja on SLEY-kirjat, aikaisempien on Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys. Sivuja on 88.
(On aivan mahdollista, että sarja on ilmestynyt ensin jossain saman yhdistyksen lehdessä, esim. Nuorison ystävässä, jonka toimittajana K.V.Tamminen näkyy olleen 1939-46.)

Hauskaa, että tämä kirja sukelsi esille. (Samalla kiukuttaa että se oli jäänyt puuttumaan meitin bibliografioista.)

*** Terv. *** Heikki K.