Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kirby kirjoittajana

From: jvainio@urova.fi
Date: 10.12.2001 - 23:59:59

> Eli ilmeisesti Lee kirjoitti lähinnä
> tilanteet sekä puhekuplien tekstit, loppu on piirtäjästä kiinni.

Joistain Kirbyn originaaleista (tai hyvistä valokuvista, kuten The Art of Jack Kirby -kirjassa) näkee selvästi, että Kirby on tosiasiallisesti
kirjoittanut tarinasta suurimman osan: sivun marginaalit on tuherrettu Kirbyn käsialalla täyteen selityksiä siitä, mitä kuvissa tapahtuu ja mitä
hahmojen pitäisi sanoa. Lee sitten kirjoitti lopullisen dialogin.
Aivan varmasti Kirbyn omaa kirjoitusta saa lukea hänen 70-luvulla DC:lle tekemissään sarjoissa, Kamandi, New Gods, Fourth World ja mitä niitä nyt
oli. Itse en ole niihin perehtynyt (vaikkakin, kuten mainitsin, olen lukenut Walt Simonsonin niille tekemää jatkoa), mutta olen niitä kyllä
sarjakuvakaupoissa nähnyt: niistä on liikenteestä samanlaisia kohtuuhintaisia mustavalkoisia kokoelmia, kuin Marvelinkin vanhoista sarjoista.

Muistan joskus lukeneeni Comics Journalissa artikkelin, jossa vertailtiin näitä kahta nimenomaan tarinan ja maailmankuvan puolesta. Tavallaan
siten saattaa selvitä Leen osuus Marvel-tarinoissa. Tuloksena todettiin, että Kirbyn omat sarjat olivat kyynisempiä ja raadollisempia kuin iloisen
pirteät Marvel-jutut. Eli siis kyllä Leellä kuitenkin oli oma osuutensa herrojen yhteishankkeissa, vaikkei se ehkä ollutkaan yhtä merkittävä kuin
yleensä annetaan ymmärtää.

Satuin muuten todistamaan Stan Leen esitelmää San Diegon festareilla 1999. Ainakin silloin hänellä oli jo (Kirbyn kuoltua) varaa tunnustaa Kirbyn
merkitys sarjojen synnyssä. Mutta toisaalta silloin hän olikin asiasta tietävien fanien piirittämänä.
Nimmaria en saanut, kun sitä olisi pitänyt jonottaa puolitoista tuntia Marvel-setien leikitettävänä. "Sanokaa kaikki suosikki Marvel-hahmonne!!
Muistakaahan sitten: ei omistuskirjoituksia, vain yksi nimmari jokaiselle!"

---Jyrki Vainio