Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Fw: Supersankarit ja nostalgia

From: Jarno Elovirta (jarno@elovirta.com)
Date: 10.12.2001 - 09:34:34

---------- Alkuperäinen viesti ----------

Jack Kirbyn lahjakkuus paljastuu kun hänen tuotantoan verrataan omiin
aikalaisiinsa. Ei pidä väittää että Kirbyn (ja monen muun) jälkeläiset eivät
olisi olleet parempia kuin mestari itse, sillä sehän tarkoittaisi vain sitä
että sarjakuvataide on ottanut roimasti takapakkia.

Tietääkseni Kirby ei koskaan itse kirjoittanut piirtämiään jaksoja, joten
Kirbyä ei voi arvostella siitä että tarinat olisivat huonoja. Kirbyn hienous
paljastuu esimerkiksi Galactuksen puvun yksityiskohdista. Jos joskus
divarista osuu sormiin Semicin sarjakirja numero 101, Ihmeneloset vastaan
Galactus, älkää epäröikö hetkeäkään ostaa sitä. Maestro itsensä eli Stan
Leen kirjoittamat ja Jack Kirbyn piirtämät Galactus -jaksot ovat aivan
mielettömiä.

Myönnän että tämäkin kirjoitukseni sisältää nostalgiaa, mutta jos otetaan
esimerkiksi Spawn ja 80-luvun lopulla mahalaskunsa aloittanut Ryhmä-X, ja
toiseen ääripäähän Kirbyn tekeleet ja Stan Leen ja Johnny Romitan 60-luvun
Hämähäkkimiehet, tyhmempikin huomaa mikä on tarinankerronnan ero. Enkä minä
vielä edes maininnut Chris Claremontia ja John Byrneä.

Ai mistäkö tämä suuri paskatuotanto johtuu? Siitä kun pistetään turhan
nuoret ja kokemattomat videopelisukupolven pojat käsikirjoittajiksi. Moni
luulee että hyvässä toimintasarjakuvassa on paljon toimintaa. Tosiasiassa
hyvässä toimintasarjakuvassa on vähän toimintaa harkitun kokoisina annoksina
ja paljon tarinaa.

Salatut Sodat eivät olleet suurinta paskaa mitä Marvel tuotti, vaikka se
olikin sutaisten tehty ja umpikaupallinen, ja kaiken lisäksi epälooginen.

Tikkaselle täytyy kommentoida Yön Ritaria sen verran, että se on
kerrontateknisesti ehkä maailman paras sarjakuva. Tietysti Millerin työtä
helpotti se että Batman-ikoni oli jo silloin 40 vuotta vanha.

Petri H