Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Remontti-Reiskan Tee-itse Digirasteri -ohje

From: Petri Bergman (petri.bergman@spokesman.fi)
Date: 03.12.2001 - 12:54:54

Olen käyttänyt Photoshopissa seuraavanlaista menetelmää karkean rasterin
lisäämiseksi piirroskuviin. Kuvitellaan, että kyseessä on A4-originaali, ja
rasteroitava osuus on tehty erilliselle paperille:

1) Skannataan ääriviivat bitmappina(siis MV ilman välisävyjä), 100% koossa
vaikka 800 DPI resoluutiolla.

2) Skannataan rasteroitava osuus samassa koossa ja samalla resoluutiolla,
mutta harmaasävynä (grayscale)

3) Muutetaan rasteroitava osuus bitmapiksi valikosta mode/bitmap. Laita
Method-osuuteen Halftone screen, ÄLÄ koske resoluutio-asetuksiin.
Seuraavasta valikosta valitaan rasterin tiheys, kulma ja muoto oman maun
mukaan. 45 asteen kulma round-muodolla tekee aika hyvän perusrasterin. Paina
OK.

4) Nyt tulee tekno-osuus. Muuta rasteroitu kuva Mode-valikosta takaisin
Grayscaleksi. Tämä pitää tehdä, jotta pystyt liittämään ääriviivat rasterin
päälle omalle tasolleen; mustavalko bitmap-kuvaan ei pysty tasoja tekemään.
Kone kysyy Size Ratiota, sen pitää olla 1, jotteivät mittasuhteet muutu.

5) Avaa ääriviivakuva, kopsaa koko kuva-ala (mäkillä omppu-a, omppu-c).
Siirry rasteriosuuteen ja peistaa ääriviivat sinne (omppu-v). Ääriviivojen
pitäisi ilmestyä kuvan päälle omaksi tasokseen, jota pystyy hallitsemaan
Layers-valikosta.

6) Valitse Layers-valikosta ääriviivat sisältävä taso ja valitse layer
option -valikosta modeksi joko "multiply" tai "darken". Nyt valkoinen
muuttuu läpinäkyväksi.

7) Asemoi ääriviivat ja rasteri niin, että ne osuvat kohdalleen niin kuin on
tarkoitettu.

8) Kun viivat ja rasteri ovat siellä missä pitääkin, muuta kuva vielä
lopuksi mode-valikosta bitmapiksi. Kone kysyy "Flatten layers?", johon
vastataan myöntävästi. Seuraavassa valikossa valitaan metodiksi "50%
Treshold", ei taaskaan kosketa resoluutioon ja painetaan OK.

Voila! Tuloksena on mustavalkoinen, rasteroitu kuva, jonka pitäisi tulostua
samanlaisena laitteesta riippumatta.

Kokemuksen karttuessa voi tehdä kaikenlaisia kivoja kokeiluja, esim. laittaa
osan harmaista viiva- ja osan pisterasteriksi yms. Vain mielikuvitus on
rajana.

t: PB