Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] rasterisota!

From: Bobcat . (bobcat_112@hotmail.com)
Date: 26.11.2001 - 23:13:13

P. Tikkanen:
>Jotenkin täytyy sanoa. että käsinleikattu rasteri on kuitenkin
>inhimillisempi kuin koneella tehty. siinä parin asteen kulmavaihtelut ja
>pienet leikkausmokat luo kuitenkin sellaista mukavaa käsinteon tuntua.
>kannattaa ainakin kokeilla pari kolme arkkia käsin leikkaamalla ja
>liimaamalla ennenkuin hyökkää koneella rasteria tekemään. joskus on mukava
>katsella originaalia näyttelyssä missä tekijä on oikeasti revitellyt
>käsintehdyn rasterin kanssa.

Jep, olen lukenut Japanilaista sarjakuvanteko-opasta missä rastereiden
käytöstä neuvottiin paljon, vaikealta näytti, mutta kivaa jälkeä. :) Ainoa
ongelma on vaan että nehän maksaa ihan tuhottomasti.... Mitä se oli, 50-100
mk arkki? Olen laittanut rasterit kokeeksi yhteen vanhaan sarjikseen, ja
niitä palasia oli kyllä joka paikassa. :P Muuten olen ihan samaa mieltä,
kyllä käsintehty aina koneellatehdyn voittaa, varsinkin jos rastereita osaa
käyttää. Itse varmaan joutuisin kuluttamaan useamman satasen ennenkuin
oppisin edes jotain.

>Saahan sitä rasteria koneellakin muokattua erilaiseksi tai leikkausmokat
>mukaan, mutta pieni muovikalvo siellä täällä originaalia ei o välttämättä
>pahaksi. (kunhan muistaa pitää spriitussit ja rasterit erossa toisistaan.
>näin aika monta levinnyttä sivua Jussi S. Karjalaisen vanhoissa lapsuusajan
>originaaleissa.)

On tullut mietittyä niitä tusseja... itse en käytä spriitusseja, vaan
pullotussia. Sen kai pitäisi kestää? Olen katsellut jotain vanhoja töitä
jotka on tehty huopakynällä, ja niille on käynyt vähän ohraisesti; tussi on
haihtunut. Tai ainakin haalistunut niin että mustasta on tullut violettia.
Vähän on tullut mietittyä että mihin huopakyniin voi luottaa?

Aura