Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jatkoa: selviytymisopas

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 24.11.2001 - 13:04:04

>Itse olen myös aikoinaan saanut toisistaan poikkeavaa
>informaatiota mm. pankista ja verotoimistosta.
Tämä on myös oleellinen pointti. Verottajahan on totuttanut siihen, että
kaikki vastuu on verovelvollisella. Parempi siis kysyä kuin katua. Hyvä
ohje lienee myös pyytää viranomaislausuntoja kirjallisesti. Esim. siitä
että ei sarjispiirtäjä NN:n työ ei kuulu alvin piiriin, mutta käytännössä
harva tähän kirjallisten lausuntojen pyytämiseen kai turvautuu.

>Ja eihän pienimuotoisen kirjanpidon (max. 200-300 tositetta/vuosi) ylläpito
>ja ammatinharjoittajan
>tilinpäätös mikään täysin ylivoimainen juttu ole, jos saa neuvoja ja oikeaa
>informaatiota.
Käsittääkseni kirjanpitolait ja asetukset tuppaavat muuttumaan aika tiuhaan
tahtiin. Tässä on yksi argumentti, jolla minut on puhuttu käyttämään
ammattikirjanpitäjää. Toisaalta... jos vaivautuisi opettelemaan jonkun
muutaman tuhannen markkaa maksavan kirjanpito-ohjelman käytön...

>Jos homman pystyy tekemään itse, turha siitä on maksaa tilitoimistolle
>kymppitonnia +alv 22%/vuosi.
Summahan riippuu myös siitä minkä verran on kuitteja ja muuta
maksuliikennettä, kuin myös siitä, mitkä on kp:n taksat. Mulla menee
vuodessa tohon alle 5 donaa (alveineen, jotka saa siis vähentää), joten en
pidä tätä pahana korvauksena mielenrauhasta. Tuohon summaan sisältyy myös
tilinpäätös ja veroilmoituksen täyttäminen.

Reima