Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Jatkoa: selviytymisopas

From: Ilpo Koskela (ilpo.koskela@graafinenstudio.com)
Date: 24.11.2001 - 11:14:14

>Silti minustakin noiden asioiden selvittely, ja erityisesti ne lisäinfoa
>tarjoavat osoitteet olisivat must selv.oppaaseen, sillä välillä on tosi
>vaikea tietää, miltä instanssilta mitäkin asiaa pitää kysyä. Lisäksi esim.
>verotoimistosta voidaan sanoa ihan eri tavalla kuin Eläketurvakeskuksesta,
>samastakin puljusta voi saada eri vastauksen riippuen kuka on langan päässä
>jne.
>
>"Noilla asioilla" tarkoitan siis lähinnä verotus- ja sosiaaliturva-asioita
>sekä firmanperustamisproblematiikkaa.
>
>t: maria :c))

Samaa mieltä Marian kanssa. Kuten aiemmin ehdotinkin, tällainen
peruspaketti voisi olla.
Eli faktat ja perustotuudet. Itse olen myös aikoinaan saanut toisistaan
poikkeavaa
informaatiota mm. pankista ja verotoimistosta.

Sarjakuvaopetusjuttujen lisäksi olen toisinaan luennoinut erilaisilla
yrittäjäkursseilla mahdollisille tuleville
yrittäjille/ammatinharjoittajille, ja nämä
kirjanpito /verotus /laskutus /arvonlisävero /tilinpäätös /yel -jutut
tuntuvat olevan aina
se suurin peikko ja pelko asiassa.

Ja eihän pienimuotoisen kirjanpidon (max. 200-300 tositetta/vuosi) ylläpito
ja ammatinharjoittajan
tilinpäätös mikään täysin ylivoimainen juttu ole, jos saa neuvoja ja oikeaa
informaatiota.
Jos homman pystyy tekemään itse, turha siitä on maksaa tilitoimistolle
kymppitonnia +alv 22%/vuosi.

Terv. Ilipo

Ilpo Koskela
GST Graafinen Studio
Rautatienkatu 13 B, 90100 OULU
Puhelin (08) 312 1540, GSM 0400 514 540, Faksi (08) 312 1540.
sähköposti: ilpo.koskela@graafinenstudio.com
Internet: http://www.graafinenstudio.com