Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] journalistiliiton jäsenyydestä

From: heikki jokinen (heikki.jokinen@helsinki.fi)
Date: 19.11.2001 - 08:17:17

taina värri mietti tätä:

> tuli mieleen että olisiko journalistiliiton freelancer-osastosta iloa
> sarjisihmisille? itse huseeraan siellä hallituksessa tällä hetkellä, ja
> voin kysellä täyttääkö sarjakuvaihminen jäsenvaatimukset. eiks lehdistö
> kuitenkin ole se suurin työllistäjä? graafikoita siellä on toimittajien ja
> kuvaajien lisäksi

kyllä, sarjakuvantekijät voivat todennäköisesti pääosin liittyä myös journalistiliittoon. sarjakuva on lehtiin tehtävää työtä ja liittyy suoraan liiton alaan. mutta jos tämän lisäksi saa suuren osan elannostaan kuvituksista ja kirjojen kuvittamisesta, kansien teosta tms. sekin käy.

muutama vuosi sitten journalistiliitto alkoi ottamaan jäsenikseen myös kustannustoimittajia, ja tällöin tulkinta jäsenkelpoisen free-työn alasta muuttui samalla kattamaan kirjankustantajille tehtävän journlaistisen työn - eli mainitsemani kuvituksen yms.

Free-jäsenen kelpoisuusvaatimukset ovat liiton säännöissä nämä:
"Jäseneksi voidaan hyväksyä: Freelance-journalisti, joka olematta työsuhteessa saa pääasiallisen toimeentulonsa journalistisesta työstä ja joka on ollut ammatissa vähintään yhden vuoden. Alan tutkinnon suorittanut voidaan hyväksyä jäseneksi hänen oltuaan ammatissa vähintään kuusi kuukautta."

Liiton free-jäsen hakeutuu samalla free-osastoon, jonka säännöt määrittelevät jäsenyyden ehdot näin:
"Osaston jäseneksi hyväksytään hakemuksesta Suomen Journalistiliiton jäsen, joka on päätoiminen freelancer-journalisti, sillä edellytyksellä, että hakijalla ei ole vakituista päätoimista työsuhdetta - hakijan tuloista/työstä vähintään puolet on sanoma- ja aikakauslehdistöön, aikakautisiin julkaisuihin, radioon tai televisioon tehtyä journalistista työtä -hakijan ansio em. työstä on vähintään 65 % työehtosopimuksen palkkaryhmä A:n mukaisesta palkasta."

Tällä hetkellä tuo 65 prosenttia on noin 6 000 mk kuussa; tätä summaa en ole nyt tarkistanut mutta suuruusluokka on tuo.

sjl:n jäsenyyskäytäntö on siis muuttunut siitä, millaiseksi se on sarjakuvantekijän selviytymisoppaassa kerrottu. aiemmin jäsenkelpoista työtä oli vain lehdistöön tehty työ. uuden tulkinnan mukaisia free-jäseniä on jo liittoon hyväksytty muutamia, mutta hakijat käsitellään silti yksi kerrallaan jäsenkelpoisuus tarkistaen.

heikki jokinen
sjl:n free-osaston ex-pj